tisdag 7 november 2017

Rapporter från BMW, Zalando och Maersk

Idag kom tre niomånadersrapporter som intresserade mig: från senaste dagarnas analysobjekt BMW, från portföljbolaget Maersk och från Zalando som många ser som vägvisaren inom onlinemode.

BMWs rapport var relativt svag med ett försäljningstapp för automotive-segmentet som ledde till både lägre omsättning och lägre resultat än föregående år. Totalt sätt steg ändå omsättningen med 0,3 procent men resultatet sjönk med 1,8 procent. Vinsten per stamaktie de senaste tolv månaderna är 11,53 euro.

Aktien föll 2-3 procent på rapporten vilket kan vara skäligt när en positiv resultattrend bryts. Men i mina ögon minskar det inte intresset att titta vidare på BMW.

Dagens rapport visar att Maersk går på mina efter mina, nu i form av nya nedskrivningar av den hårt ansatta Drilling-enheten. Riggarnas värde har skrivits ner med 1,75 miljarder dollar vilket sänkte kvartalsresultatet till -1,5 miljarder dollar. Bolaget säger att man ser en försäljning av Drilling ske inom 12 månader, gissningsvis har man fått göra nedskrivningen i samband med de värderingar som gjorts för försäljningen.

Även APM Terminals tvingades till en nedskrivning på 374 miljoner dollar på grund av "challenging commercial conditions" i vissa hamnar. Göteborg nämns inte men jag har mina misstankar.

Om man ska leta ljuspunkter är det de ökade containerfraktraterna som ledde till att viktigaste affärsområdet, Maersk Line ökade sin omsättning med 14 % och vände till ett positivt resultat. Totalt sett är koncernen dock fortfarande en bra bit från sina finansiella mål och mina egna investeringsantaganden.

Även Zalando gjorde marknaden besviken genom att redovisa en förlust i dagens rapport. Försäljningen ökade med respektingivande 28 % men resultatet föll till -11 miljoner euro, -1 % nettomarginal.

Liksom ett modebolag i min portfölj visar Zalando en lageruppbyggnad som överstiger försäljningstillväxten. Sedan q3 2016 har det stigit med 38 %, sedan årsskiftet 49 %. Borrar man i övriga nyckeltal tycker jag att det är imponerande att marknadsföringskostnaden sjönk med 1,1 procentenheter till 8,6 %, ett tecken på att varumärket stärkts och att fler kunder kommit direkt till sajten, inte via Google eller affiliates.

Kanske ska det stigande lagret och de ökade försäljningsomkostnaderna (+36 %) ses som en offensiv satsning inför julhandeln. Men det återstår att se.

7 kommentarer:

  1. Även Black Friday spelar in på lageruppbyggnad tror jag. Dels har det tidigarelagt lageruppbyggnaden som tidigare gjordes inför jul. Dels så räknar Google med att BF ökar ca 60 % i år från förra året...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan säkert stämma att BF påverkar, dock lär den parasitera av julhandeln vilket borde jämka lagerbehovet (något) per siste september.

      Radera
  2. Vad säger Luppen om Fortum? Aktien går som tåget i alla fall.

    SvaraRadera
  3. @Anonym

    Finns ett inlägg här på Lundaluppens blogg från 19 december 2016. Skriver själv en del om hur jag ser på bolaget. Fast då kostade Fortum 14,65 euro.

    Nu är det dock BMW, Zalando och Maersk som skall kommenteras.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. Läst lite Buffett de sista dagarna. Enligt honom är det två typer av företag som skall undvikas
    * You bet your company situations. Typfall Nokia
    * Farm-related enterprises

    Blir lite som när två bönder från Georgia skulle intervjuas i en amerikansk radio show. Utfrågaren undrade. Jim vad skulle du göra om du vann några miljoner dollar. Jag skulle bjuda Mimmie på en jorden runt resa. Fast först skulle jag sätta in ett nytt kök.

    Bonden Josh svarade. Well ah guess ah'd jest go on farming till it was all gone.

    Som jag ser det är en investering i bilindustrin en investering i farming till it is all gone.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är egentligen nyckelfrågan: är detta en bransch i med- eller motvind?

      Snabb teknikutveckling, dyra produkter som snabbt blir omoderna, politiska kappvändningar.

      Är detta ett problem för konsumenterna eller för branschen?

      Radera
  5. Tycker BMW:s värdering signalerar att något är fel. Visst är det billigt med ett p/e tal på 8, och en direktavkastning på 4%. Representerar det något värde bara för att det är billigt?

    Buffett menade att det viktigaste han lärt sig av Munger var att Buy quality business,even if you have to pay up. Det viktigaste jag lärt mig av Munger är. Winners bet big when they have the odds otherwise never.

    Läs gärna Besser1:s fina inlägg om priset på alla aktier kontra BNP. Här är det Buffett som för låda. Jag som alltid trott att aktiemarknaden inte fanns för mannen. Marknaden fanns bara som en mekanism för att köpa, och sälja. Tiderna förändras tydligen. Alltid lär man sig något nytt.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera