måndag 28 februari 2011

När ska man sälja?

Jag fick i en kommentar från bloggkollegan Graham/Finanstankar frågan om när jag säljer aktier, han tyckte att jag gnällt ett tag över Ratos utan att ta tag i saken. Jag tycker inte heller att min investeringsstrategi är komplett utan en exitstrategi, så här kommer den. Synpunkter och frågor välkomnas.

Varför ha inköpskriterier och exitkriterier?
I grund och botten kan man bli en framgångsrik investerare med två enkla regler:
  1. Köp bra bolag
  2. Köp dem till rimligt pris
Att konkretisera reglerna är såklart lite svårare, men jag försöker göra det med mina kvalitativa kriterier (regel 1) och mina kvantitativa kriterier (regel 2). Om man följer dessa regler kan man leva med bolagen så länge de fortfarande är bra bolag. När Buffett säger "our favorite holding period is forever" menar han just detta, så länge bolagen fortsätter utvecklas och vara bra behåller han dem gärna för alltid.

När man inför strängare regler för inköp än "till rimligt pris" samt exitstrategi så är syftet att nå en högre avkastning än man kan nå med grundreglerna. Det är alltså ett sätt att nå överavkastning. I detta syfte försöker jag gärna köpa bolag som klarar kriterierna med lite råge, inte helt enkelt, men önskvärt.

Som värdeinvesterare är grundpelaren att det för varje aktie (eller annan tillgång) finns ett pris, det man betalar, och ett värde, det man får. Kruxet är att värdet är mycket svårt att bedöma exakt, i de allra flesta fall. Men i en del fall, och i synnerhet för bra bolag, kan man åtminstone sätta något slags övre och undre gräns: här är det billigt respektive här är det dyrt. Mellan dessa finns en korridor när det hela är osäkert.

Min mentalitet
Många värdeinvesterare köper när det är billigt, och säljer sedan när priset gått in i den rimliga korridoren. Det funkar inte riktigt för mig, jag vill ha en lägre aktivititet och ovanstående kan gå rätt fort (men ibland häpnadsväckande långsamt också). Anledningen att jag vill ha en lägre aktivitet hänger ihop med min livsstil som förälder med ett ganska krävande jobb.

Därför försöker jag köpa billigt men inte sälja förrän aktien är rejält övervärderad, om ens då. Jag tilltalas av buy-and-hold-tanken, men ser den lite mer som en vision än som ett rättesnöre.

När säljer Lundaluppen?
Med ovanstående sagt finns det främst två skäl för mig att sälja
  1. Ett bolag är inte längre bra, eller har utvecklats till det sämre, eller...
  2. Bolaget är övervärderat på börsen
Om man tittar på mina försäljningar det senaste året har samtliga bolag som åkt ut (Beijer Electronics, Holmen, Kungsleden & SSAB) någon eller några svagheter kvalitativt, och en rimlig till hög värdering. Inget av bolagen med högst kvalitet (SHB, HM) har ens varit nära att bli försäljningskandidater.

Nummer 1 är ett betydligt viktigare och hårdare skäl för mig än nummer 2. Om bolaget inte är bra eller till och med försämras finns inga förutsättningar för ett långvarigt innehav och då måste en försäljning någon gång ske. Det är inte hälsosamt att räkna med kvalitativa förbättringar.

Ett riktigt högkvalitativt bolag har jag svårt att sälja, till och med om 2 är sant. Försäljningen kommer att utlösa transaktionskostnader av olika slag och det är inte helt ovanligt att man inte får någon chans att köpa in sig igen i bolaget innan dess värde vuxit ikapp priset.

Hur ser jag på dagens portfölj?
När det gäller befintliga innehav så behöver jag uppdatera analyserna lite. Ratos har jag som sagt mycket svårt att värdera, och ska jag vara konsekvent mot mig själv borde jag nog sälja dem, för priset idag verkar vara närmre högt än lågt. Samtidigt är jag en beundrare av ledningens förmåga att göra goda företagsaffärer - vilket ju är det viktigaste i bolaget. Här finns alltså en värdefull, men svårvärderad egenskap.

Swedbank anser jag ha kvalitetsproblem, nya ledningen har för all del gjort allt bra hittills, men så fort konjunkturvindarna vänder kommer otåliga ägare att skrika på expansion och då tvivlar jag på att denna ledning kommer att kunna hålla emot. Tidigare ledningar har inte lyckats. Swedbank är dessutom relativt rimligt prisat idag (eller egentligen högt jämfört med SHB), så där har jag vissa tankar på att agera.

I Industrivärden har det hänt väldigt mycket och jag skulle behöva göra en uppdatering. Jag tror att läget är ok, men varken Volvo eller den ökade belåningen är något plus i mina ögon. Det ska dock till en hel del för att jag ska sälja här, jag vill vara långsiktig ägare i merparten av bolagets innehav.

Lundbergs har värderats upp rejält tillsammans med andra fastighetsbolag, men även här ser jag en mycket hög investeringskvalitet och säljer nog bara om det skenar riktigt långt. Investor och Maersk har en låg till rimlig värdering och är inte till salu. H&M, Sampo och Handelsbanken hoppas jag kunna behålla mycket länge.

12 kommentarer:

  1. Delar dina synpunkter här Lundaluppen. En lång portfölj av bra bolag, med inköpspriser som är skäliga eller t o m låga. Ett alternativ om man har hyffsat stora poster är att sälja halva innehavet i bolag där man känner sig tveksam om framtiden. Om spelreglerna i en viss bransch förändrats och/eller om värderingen av aktien är allt för hög.

    Då skulle du kanske kunna öka i t ex Sampo.

    Sedan kan eventuella skatteskäl, courtage, eller rent av ens investeringsprinciper tala emot detta förhållingssätt.

    Buffet och Munger sålde t ex inte i Coca-Cola kring 2000. Trots att värderingen var skyhög. De hade kunnat sälja hälften och allokerat den effektivare på flera års sikt. Men de sitter i styrelsen och är storägare i bolaget, vilket naturligtvis innebär ett ansvar som vi småsparare inte måste beakta.

    Tack för en mycket bra blogg.

    SvaraRadera
  2. Tackar för klargörandet! Min egen strategi är att sälja när ett innehav som jag inte ser som ett "wonderful company" närmar sig full värdering och det finns någon annan investering där jag tror mitt kapital kan få en högre avkastning, dvs en aktie med lägre värdering i förhållande till bolagets kvaliteter.

    Tittar jag i backspegeln har jag dock i 90% av fallen sålt för tidigt och hade tjänat på att behålla innehaven åtminstone till full värdering. Men samtidigt blir jag nervös av bara tanken att äga cykliska bolag till fulla värderingar på historiskt höga vinster. Även fullvärderade banker blir jag nervös av då man aldrig kan veta vilka surdegar som gömmer sig bland alla tusentals positioner som inte ens en armé av revisorer skulle kunna granska och förstå i detalj.

    SvaraRadera
  3. Läser detta inlägg om och om igen i detta läga då det känns som flera aktier i min portfölj är mycket högt värderade. Funderar på om det är dags att sälja eller inte. Vad tycker du t.ex om SCA? Uppfyller de kriterierna för att vara "ett riktigt högkvalitativt bolag"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett riktigt fint bolag, men också med ett väldigt utmanande pris ;-)

      Radera
  4. Lundaluppen, har någonting i din investeringsstrategi ändrats sen artikeln skrevs eller håller du idag fast vid dessa principer kring försäljning som du skisserat ovan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att läsa igenom inlägget igen ;-), men jo, jag anser att det stämmer. Swedbank äger jag ju dock fortfarande. Jag anser att risknivån i verksamheten har gått ner sedan artikeln skrevs genom avvecklingen i Ryssland och Ukraina.

      Radera
  5. Ett av dina bästa inlägg som jag fortfarande refererar till när man pratar om den svåra Sälj-frågan!

    Men nu har bilden gått sönder, vilket är en viktig del av artikeln! Så om du orkar laga den skulle det uppskattas, så kan jag fortsätta att dela artikeln!

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det inte bara lite mynt på den bilden? Det är viktigare bilder i säljartikeln "Sälja övervärderade bolag".

      Radera
  6. Lite bump på denna strålande artikel;-)

    Nu skriver vi 2017 och många företag är nära sitt ATH.
    Svårt att hitta prisvärda aktier, mycket är redan inbakat i dagens pris. Tycker mig se fler och fler röda siffror. Vad tror du om börsen till sommaren respektive till vintern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Artikeln svarar ju egentligen på din fråga: titta på bolagen inte börsen. Inga av bolagen i min portfölj ligger idag i min "röda zon" när bolaget ligger på mer än 150 % av motiverade priset, så jag sitter still ett tag till.

      Radera
    2. Vad tror du om Alfa Laval? Ligger på 152% av motiverat pris nu. Den finns ju inte i din portfölj (konstigt nog?) men du kanske ändå kan tycka till om det kanske är dax att sälja av den? Jag har för tillfället 13,3% av portföljen i Alfa och värderingen börjar bli hög.

      //Böll

      Radera
    3. Jag följer dem, men de har ju inte rosat marknaden i vinstutveckling, istället har de varit högt prisade rätt länge i mina ögon. Jag äger inte och ligger inte nära att köpa.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.