tisdag 6 april 2010

Meningslösa insatser?

En princip som ofta glöms bort i diversifieringens namn - och kanske för att säljarna alltid vill locka en till nya produkter - är att placera med meningsfulla insatser.

Vad är en meningsfull insats då? Personligen tycker jag att alla innehav som understiger 5 % av portföljen gränsar till det meningslösa. Om t.ex. Maersk (där jag har ungefär 6 %) skulle upptäcka att en av deras laster i själva verket skulle innehålla guld istället för sand, eller vad som nu krävs, och kursen dubbleras innebär det en uppgång för min portfölj på 6 % sett till helheten.

Den typen av innehav har alltså ingen avgörande betydelse för min ekonomi och därför bevakar jag inte det tillräckligt väl. Att lägga sina ägg i 1 korg är de flesta medvetna om att det ger ett dåligt skydd, men att lägga sina ägg i 50 korgar är också ett dåligt sätt att skydda dem.

Så vad du än investerar i: investera en meningsfull insats eller investera inte alls! Inga "kryddor" i portföljen! Bortglömda pengar växer oftast inte särskilt väl...

8 kommentarer:

  1. Kryddor kan vara en bra idé. Jag brukar lägga mindre summor på chansbolag. Tänk om någon av dessa är nya betsson eller HM? Då blir det en stor summa även om ursprungssumman är liten.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är helt meningslöst när en 100-procentig uppgång inte ger något utslag. Om du tror på bolaget så satsa rejält.

    SvaraRadera
  3. Jag både håller med och inte. Tycker det beror på om man gillar koncentrerad investering á Fisher eller diversifiering á Graham eller en blandning av båda. Vid ren värdeinvestering där man går på kvantitativ analys utan att ha stenkoll på bolagen kan det löna sig med rejäl diversifiering. Ska nog skriva ett längre inlägg om detta - tack för idén!

    Återigen: Mycket bra blogg förresten! Både imponerande kvantitet och kvalitet på inläggen. En önskeanalys i framtiden vore Eon istället för Fortum. Har själv försökt analysera bolaget ordentligt men det är en redig röra att förstå sig på räkenskaperna!

    SvaraRadera
  4. Lite som äpplen och päron..
    Jag tycker att man koncentrerar sin investeringsportfölj till max 7-8 bolag som man väljer ut beroende på riskprofil. Man skall aldrig "krydda" sina investeringar !!
    Däremot kan man (och skall man !!) också spekulera. Om det innebär att köpa små förhoppningsbolag så är väl det OK, bara inte insatsen är för stor i relation till investeringsbeloppet. Själv avsätter jag max 1% till spekulation.
    Jag kör den "ultimata spekulationen" som ger den "högsta vinsten"
    (Lotto: 19 kr i insatts kan ge 120 miljoner på bara en vecka, det kallar jag en riktig spekulation :)
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spekulation är inget för mig, och jag avskyr spel som är riggade mot mig - inklusive Lotto.

      Radera
  5. Tja, hålla med, men å andra sidan pengar är pengar och måste ses i sin helhet.

    Ser inte det som bara ett bolag, men man har flera "kryddor" i sin portfölj. 10 sådana kan vara värt en del och de bidrar till utdelningar tillsammans.

    SvaraRadera
  6. Det finns lika många sätt att investera som det finns investerare tror jag. Personligen så gillar jag kryddor. Många av dom kan få en väldigt fin utveckling och det bidrar till portföljens fina utveckling trots att de är små. Och riskminimering är alltid värt.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig helt. Varje krona är lika mycket värd och är inte ett bolag värt risken att lägga all pengar i, är det heller inte värt risken att lägga 1kr. Sen inser jag att jag är en hobbyinvesterare och då är det ren självbevarelse att sprida sina risker.

    Jag försöker att investera i 7-10 bolag regelbundet under året och sen omvärdera hela innehavet varje år efter boksluten. Inga förhoppningsbolag eller nya branscher.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.