lördag 14 maj 2011

Speciella situationer

Jag har precis läst igenom Joel Greenblatts mest haussade bok, med det hemska namnet "You Can Be a Stock Market Genius", en bok som fokuserar på speciella investeringssituationer där oddsen i vissa fall kan vara på den lille investerarens sida. Även om detta inte är en recension av boken kan jag rekommendera den varmt.

Greenblatt pekar ut följande situationer som potentiellt lönsamma:
  • Avknoppningar: när avknoppningar sker dyker värdepapper upp som folk och förvaltare inte valt att ha i sina portföljer, här kan uppstå tillfälliga och kraftiga felprissättningar
  • Teckningsrätter: både att teckna med stöd av rätter och att teckna utan stöd av rätter kan vara intressant
  • Uppköp och utköp: här förekommer ibland särskilda värdepapper som betalningar, värdepapper som också ofta blir felprissatta 
  • Konkurser och omstruktureringar: här tar många förluster och drar sig ur utan att egentligen titta på vad som finns kvar
  • Omstrukturering av kapital: när bolag ökar sin lånefinansiering och skapar hävstänger
Dessutom pratar han en hel del om hävstångsprodukter: optioner, warrants etc. Greenblatt avråder också från vissa situationer, som att försöka tjäna pengar på arbitrage vid samgåenden mellan bolag.

Att läsa boken fick mig att fundera på mina egna investeringar. Helt klart faller några av hans förslag utanför min kompetens och mitt temperament. Men vissa saker har jag faktiskt gjort:
  • Mina 17 Swedbank A-aktier är ett resultat av teckning utan teckningsrätter. Lite läsning av prospekt och ett ifyllt formulär på Avanza gav 70 % avkastning på någon vecka utan egentlig risk.Tyvärr är 70 % avkastning på 663 kr inte jättemycket :-)
  • Jag tjänade omkring 5 tkr vid en emission i NSP Holding, där man fick teckningsrätter tillsammans med aktier, teckningsrätter som sedan såldes stundtals väldigt billigt, NSP Holding var en urusel placering i övrigt, ett företag som visade mig att sälja hamburgare minsann är en riskabel verksamhet i fel händer...
I grund och botten tror jag Greenblatt har en poäng, det finns tillfällen där ute och är man vaken så kan man nog göra sig en hacka.

Slutligen har jag även tittat på Diamyd på sistone, ett bolag som inte gått i konkurs, men som omvärderats efter en katastrofal studie. Idag har bolaget en nästan säkert havererad studie, några studier på gång och en hygglig kassa. Nettovärdet på bolaget är faktiskt större än börsvärdet. Men, jag tycker inte att det är större med tillräckligt stor marginal (bättre 90 spänn i fickan än 100 spänn hos Diamyds ledning, som vi säger i Lund), och deras studier är helt omöjliga för mig att värdera, men jag skulle kanske kunna tänka mig att ta dem gratis.

Efterhand som det blir allt svårare att hitta vettiga investeringsmöjligheter funderar jag på att titta mer på särskilda situationer. Om det blir så, och hur det går, kommer alla läsare att kunna följa här på bloggen.

3 kommentarer:

  1. När jag läser sista punkten på speciella situationer, "omstrukturering av kapital genom att öka lånefinansiering", tänker jag på Tele2. De är lägre skuldsatta än sina konkurrenter (dessutom har de som bekant vunnit en skattetvist) och har nu sagt att de ska upp till branschsnittet. Om jag har förstått det rätt kommer de att dela ut ganska mycket pengar inte bara i år utan även de kommande åren för att kunna komma upp i samma skuldsättningsgrad som konkurrenterna. Rent instinktivt låter det inte bra att låna pengar för att dela ut. Men Tele2 handlas kring 150 (P/E på ca 10) och man kommer enligt prognoserna få upp mot 70 kr bara i utdelning de närmsta åren, dvs nästan 50% av nuvarande kurs (ännu mer om man återinvesterar). Plus förhoppningsvis en liten kursökning också. Har Lundaluppen någon åsikt om att låna pengar för att dela ut? Eller mer specifikt, någon åsikt om Tele2? Jag vet att de gjorde förlust 2006 och 2007 så jag gissar att du förmodligen har lite svårt för ett sådant bolag ;)

    /Danne

    SvaraRadera
  2. @Anonym: det går emot allt jag tror på när det gäller hur man ska driva företag, men kanske kan det ge god avkastning för ägarna...

    SvaraRadera
  3. Ett företag som man borde hålla ögonen på ifall man vill handla på "speciella situationer" borde väll vara Latour? Man är själv mitt upp i en sammanslagning med Säki samtidigt som de två största innehaven Assa Abloy och Securitas gör storaffärer (köper Cardo och Nisquaya eller hur det stavas). Upp på toppen av detta så är aktien inte särskillt likvid vilket borde ge chans till tillfällig felprissättning? Men det är mycket material man ska sätta sig in i om man ska kunna upptäcka den...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.