tisdag 18 juli 2017

Rapport från Handelsbanken

I morse kom Handelsbankens halvårsrapport och den bjöd på starka siffror nästan över hela linjen i mina ögon. Börsen tycker annorlunda och just nu står aktierna i minus 3-4 procent på en börs som överlag ligger på -2 procent idag. Jag noterade följande (Q2 2017 mot Q2 2016):
  • Räntenettot steg 8 % och provisionsnettot med 10 %. Totala intäkterna steg dock bara 3 % på grund av stora utdelningar (från SCA som man sålt) samt engångsintäkt från Visa Europe-försäljningen förra året. Det som kunde växa växte ordentligt
  • Kostnaderna under kvartalet steg med 9 %, merparten av detta berodde dock på återupptagna avsättningar till Oktogonen. Städat från dessa steg kostnaderna med 3 %. Avsättningarna är en positiv signal, en tro att bankens räntabilitet ska vara bättre än konkurrenternas och att den ordinarie utdelningen ska höjas
  • Periodens resultat per utspädd sjönk med ovanstående effekter med 4 % till 2,06 kronor. Rullande tolv månader ligger nu banken på 8,22 kronor per aktie vilket är över mitt investeringsantagande på 8 kronor.
Fondverksamheten fortsätter gå bra för SHB och har intäkterna har vuxit rejält. Till skillnad från Avanza så växer även courtageintäkterna för banken. I spåren av Brexit växer den brittiska verksamheten betydligt långsammare (mätt i kronor) i år och det är Nederländerna som från en liten bas står för den snabbaste tillväxten. Samtliga marknader utom Finland växer dock.

Jag tycker rapporten var stark och mitt förtroende för banken och dess utveckling är orubbat. Jag har dock 16 % av portföljen i bankens aktier så det är inte aktuellt att öka idag.

Handelsbanken har som de flesta vet en väldigt decentraliserad organisation. Det är inte bara det att besluten ska fattas nära kunden organisatoriskt utan banken är väldigt geografiskt distribuerad. Där alla andra banker lägger ner lokalkontor så lever de kvar och har en viktig funktion i Handelsbanken. Detta leder till ett antal effekter som kan vara både positiva och negativa:
  • Närheten fysiskt till kunderna och deras lokala geografi och marknad kan i teorin ge bättre kundkännedom. Jag vet inte hur värdefullt detta är för privatkunder men för småföretag ser jag en nytta i detta. Företag träffar fortfarande bankanställda någorlunda regelbundet även om dagliga sysslor såklart sker online
  • Att ha sina anställda på många småkontor runtom i landet låter ineffektivt men med hyresutvecklingen i storstäderna behöver det inte vara så farligt. Dessutom är lönerna lägre och när man är sista kvarvarande bankarbetsgivare så kan man ju välja bland kandidaterna
  • Bolaget har ett väldigt litet huvudkontor och det skulle jag säga drabbar framförallt IT. SHB skulle kanske köpa upp Avanza eller Nordnet för att få en bra retailplattform. Samtidigt är ju inte de andra storbankerna precis lysande här
  • De kundnära tjänsterna är de som automatiseras snabbast och mest, dvs. lokalkontoren bör till slut ha extremt få anställda per kontor vilket kan vara svårhanterligt
  • Kunder med stora bankengagemang är inte alltid datorvana, SHB:s "släpande" strategi kan ge affärer med högintressanta kunder
Jag ser personligen huvudsakligen fördelar för Handelsbanken att gå lite mot strömmen i bankutvecklingen. Men det är förmodligen mest en tidsförskjutning, jag tror inte SHB kommer ha lika många lokala kontor om tio år.

7 kommentarer:

  1. Jag gillar att de varit lite konträra när det gällt kontanthantering, även om denna minskar även hos Handelsbanken.

    SvaraRadera
  2. Tjosan!
    Har i princip bara skumläst rapporten men håller med dig i ditt resonemang. Det har varit lite skumma reaktioner från marknaden på senare tid. Inte minst vad gäller Castellums rapport i förra veckan :)

    Glad att kunna öka i dessa fina bolag.

    Ha det kalas!

    SvaraRadera
  3. Antalet kontor i Sverige minskade ju med 10% jämfört med förra året? Så det återstår ju att se hur länge decentraliseringen fortgår...

    SvaraRadera
  4. Bra rapport, lite märkligt marknadsreaktion. Måhända hade SEBs rapport dragit upp förväntningarna även på SHB ytterligare? Blir spännande att se Swedbank imorgon. Tror på starka siffror, men är bara en nyfiken bisittare i det fallet. :)

    SvaraRadera
  5. tack för en bra blogg! Hur kom det sig att du valde handelsbanken bland de svenska bankerna?

    SvaraRadera
  6. Handelsbanken är en bank jag kan tänka mig men har valt Swedbank i stället. Precis som anonym undrar är jag nyfiken på, vad gör att du väljer Handelsbanken?

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
  7. Hej Luppen! Vad tror du om fastighetsbolagens framtid? Rätt många fastighetsbolag på börsen som i dag är lågt värderade sett till P/E tal osv och flera har ganska stor substansrabatt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.