fredag 1 december 2017

Ord mot ord

Nybörjare på börsen har det inte enkelt. Inte nog med att de exponeras för en kaskad av lingo, en mix av redovisningstermer, managementsnack och branschtermer, de ska dessutom ta emot en mängd klämkäcka one-liners som rätt snart visar sig vara självmotsägande.

Vem är bättre skickad att reda ut denna snårskog av begrepp än undertecknad? Möjligen Twitter, så jag bad helt enkelt om hjälp och fick in tips som jag är tacksam för (klicka på länken för att se vem som skrev vad).

Gratis råd visar sig ofta vara korrekt prissatta har jag ofta hävdat. Här är listan jag fick ihop, synpunkter?

TesAntites
Let your winners runDet är aldrig fel att ta en vinst
The trend is your friendInga träd växer till himlen
Fånga aldrig fallande knivarKöp aktier när marknaden faller
Köp när det är billigt
Turnarounds rarely turnBuy when there's blood on the streets
Never bet against the FedRiksbankens prognoser uppfylls aldrig
Sell in May and stay awayDon't try to time the market
Den största risken med aktier är att inte ha några
Cut your losses shortBuy the dip
Buy and hold long term
Buy (more) when others are fearful
Köp stora fina bolagSmå obevakade bolag ger mest avkastning
Diversifiering är viktigtDet är svårt att hålla reda på mer än sju innehav
Värde är vad du får och pris vad du betalarKöp aktier utan strategi och analys med månadssparande
Det finns inga alternativ till aktierDiversifiera i olika tillgångsslag

Som synes är inte alla klockrena, men definitivt motsägelsefulla. Jag tar gärna emot fler tips och fyller på listan. Ha en skön helg!

27 kommentarer:

  1. Har man ingen ram att förhålla sig till för sina investeringar är ju allt relativt och således finns inget upp eller ner, bra eller dåligt.

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
  2. Det blir ju så här när den här konsten, alltid ska beskrivas som någon typ av vetenskap.
    ;-) Kalle56

    SvaraRadera
  3. Kanske inte klockren men:

    - Köp bara företag där du har fullt förtroende för ledningen.

    - Köp bara bolag som är så enkla att en idiot kan sköta dom.

    Andemeningen i nummer två är ju att man inte ska behöva ha förtroende för ledningen. Vill minnas att bägge tipsen kan tillskrivas Warren Buffet.

    Sen finns ju även:

    - Köp bolag med breda vallgravar och unika erbjudanden.

    - Investera i basvaror och sådant som alltid behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dem, ska läggas till!

      Radera
    2. Kom på (ihåg) en till:

      Köp billigt VS Kvalitet får kosta

      Radera
  4. Kolla publiceringsdatumet på den här :-)

    http://www.collaborativefund.com/blog/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade direktlänk till rätt inlägg (även om det råkar vara den senaste)
      http://www.collaborativefund.com/blog/conflicting-skill-sets/

      Radera
    2. Bra inlägg på liknande tema :-)

      Radera
  5. Indexinvesteringar2 december 2017 kl. 07:25

    Marknaden är effektiv - Mr. Market är manodepressiv

    SvaraRadera
  6. Jag brukar höra en längre variant. "Sell in May and stay away, come back after labour day". Tolkar det som undvik sommaren.
    Sen har vi den svenska "Köp till sillen och sälj till kräftorna", det är väll tvärt emot?
    /Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik,

      Själv försökte jag en gång tjäna pengar på sillen och kräftorna. Jag hade laddat upp med pengar, och tänkte vara ute i god tid så jag inte missade tåget. Jag tänkte sälja i god tid innan kräftorna för jag ville inte vara med på nedgången.

      Vad hände? Börsen steg innan sillen, och sjönk långt innan kräftorna. Den sjönk faktiskt till sillen också. Jag tjänade inte en krona på detta.

      Hur som helst nu går året mot sitt slut. Vad kan vara mer lämpligt att använda sig av än Januarieffekten. Den säger stiger börsen i Januari brukar börsåret sluta upp. Vid ett tillfälle försökte jag tjäna pengar på detta. Jag hade tänkte börja köpa den 1:e Februari om börsen var upp i Januari så var jag all-inn. Jag bollade mina tankar med en kompis som höll på aktier. Han skrattade, och sa. Lars, börsen går säkert upp under året, men bara om du inkluderar Januari i beräkningen. Tänkte du inte på det? Jag satt tyst. Min vän sade. Lars, du har en mopedförares ansiktsuttryck. Man kan inte tänka på allt.

      Mvh

      Lars

      Radera
  7. Som alltid finns det en skillnad på kunskaper, och julgransprydnader. Har man lärt sig cykla så är det en färdighet man behåller. Vad är värdet av dessa one-liners? Svar: Ingenting alls.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  8. Jag funderar lite på den här tesen om att aldrig fånga fallande knivar och dess antites. Jag håller med om att man inte ska fånga fallande knivar i bolag som faller pga någon bolagsspecifik händelse, medan man absolut kan köpa när det är billigt rent generellt på börsen.

    SvaraRadera
  9. Kul post!!! Mycket tänkvärt. Jag funderar på nummer 2 och tänker att inga träd växer till himmelen innebär att aktien har slutat växa. Då har ju naturligt även trenden stannat av. Så jag ser ingen motsättning där.

    Men du har en poäng och motsättning till trend is your friend känns som påståendet att "det aldrig är fel att ta hem en vinst"

    Jag tycker egentligen de flesta av dessa uttrycken är bra. Problemet är att de inte gäller i alla lägen. Det är olika verktyg som man skall ha i sin verktygslåda. Konsten är att veta när man skall använda respektive verktyg. Men dessa uttryck för det lättare att förstå de olika verktygen och det är ett viktigt steg i att bli duktig.

    SvaraRadera
  10. Min favorit är "på lång sikt är vi alla döda", även om det kanske inte finns någon exakt motsats.//Stavros

    SvaraRadera
  11. Lysande!

    Mycket är ju redan uppe på bordet; jag får bläddra lite bland mina böcker under veckan.

    "Don't fight the Fed" har ju varit en god idé sedan (minst) finanskrisens dagar...

    Tes: "Never buy into a lawsuit".

    Antites (finns dock redan): "Buy when there's blood...".

    När inte ens tobaksbolagen kan stämmas till undergång borde inget bolag kunna göra det kan man ju tycka (apropå tesens värde)...

    ABB kunde man skopa upp för runt en tia för ca 17, 18 år sedan. Ett förvärv inlindat i asbest (var det väl?) gav ett knippe skräckinjagande nordamerikanska skadeståndsprocesser på köpet...

    Idag hämtar man förmodligen hem insatsen endast i utdelning. Köpte inte exakt på botten, men hyfsat lågt ändå (dock ej kvar i portföljen).

    Funderar även över följande två till synes sammanhängande utsagor (den andra från Buffett). Inga speciellt konkreta köp- och säljmaximer, men lite kul att de båda använder sig av tidvatten:

    "The tide lifts all boats". Betydelse i detta sammanhang: även aningslösa idioter kan tjäna pengar under en galen tjurmarknad.

    "Only when the tide goes out do you discover who has been swimming naked.", vilket jag tolkar som att bara när björnen kommer får vi klarhet i vem som vet vad de håller på med.

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  12. När vi nu är inne och touchar den ibland något komiska aspekten av viss finansliturgi så passar jag på och länkar till en av mina favoriter från 2008, en ordlista för bear markets.

    http://www.bombolinis.com/financialterminology2008.htm

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  13. Trevligt inlägg!

    Tycker ändå att det hela illustrerar på att det finns så otaliga sätt att tjäna pengar på aktiemarknaden och att inget sätt är det rätta, bara om man vet vad man gör och hittar sin edge. Samtidigt som alla investeringsstilar har sina baksidor där det går att gå bet på. För det är alltid någon som är i varsin kolumn och gör det beslut som de tror är det rätta. Sen får framtiden utgöra vem som hade rätt!

    SvaraRadera
  14. Vad sägs om tesen "Buy the rumour, sell the fact."?

    För mig handlar det om spekulation ("trading"); att agera på en potentiellt god nyhet vilken kan driva en aktie högre. Om sedan nyheten inte infrias gäller det att snabbt stänga positionen.

    Vad skulle i så fall antitesen vara? "Our favourite holding period is forever."? Eller kanske något med att göra hemläxan ("due diligence")?

    Carolus

    SvaraRadera
  15. Ja, då ska vi se. Skamlöst återger jag några mer eller mindre fyndiga talesätt från eller om Wall Street. Kategoriseringen i tes och antites får bli nästa steg.

    "There are two kinds of people who lose money: those who know nothing and those who know everything." (Henry Kaufman, intervju i Forbes i oktober 1998)

    "If investing is entertaining, if you're having fun, you're probably not making any money. Good investing is boring." (George Soros)

    "The principles of successful stock speculation are based on the supposition that people will continue in the future to make the mistakes that they have made in the past." (Thomas F. Woodlock, redaktör och kolumnist för Wall Street Journal, citerad i Reminiscences of a Stock Operator)

    "The usual bull market successfully weathers a number of tests until it is considered invulnerable, whereupon it is ripe for a bust." (George Soros)

    "Those heroes of finance are like beads on a string, when one slips off, the rest follow." (Henrik Ibsen)

    "All there is to investing is picking good stocks at good times and staying with them as long as they remain good companies." (Warren Buffett)

    "Anyone who believes that exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist." (Kenneth Ewart Boulding)

    "The only function of economic forecasting is to make astrology look respectable." (John Kenneth Galbraith)

    "Wall Street's graveyards are filled with men who were right too soon." (William Peter Hamilton, redaktör för Wall Street Journal)

    "The market can stay irrational longer than you can stay solvent." (brukar tillskrivas John Maynard Keynes, men det verkar inte fullständigt belagt)

    "It was never my thinking that made the big money for me. It was always my sitting. Got that? My sitting tight!" (Jesse Livermore)

    "Benjamin Graham was correct in suggesting that while the stock market in the short run may be a voting mechanism, in the long run it is a weighing mechanism. True value will win out in the end." (Burton G. Malkiel)

    "I'd be a bum on the street with a tin cup, if the markets were always efficient." (Warren Buffett)

    Med reservation för felskrivningar.

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot din uppdelning i motsatser ;-)

      Radera
    2. Haha!

      Ja, det blir något att bita i...

      Hoppas på hjälp från Lundaluppenläsarna... :-)

      Carolus

      Radera
    3. En del överlappar förstås.

      Keynes fras ("irrational/solvent") och kyrkogårdspåståendet (om att ha rätt för tidigt) säger väl egentligen samma sak. Antitesen till dessa är kanske "Cut your losses short"?

      Just Keynes påstående har jag associerat till belåning. Att marknaden går upp när jag anser den vara övervärderad och borde falla kan väl inte innebära en likviditetskris för mig? (Kanske om jag blankat aktier? Något jag inte ägnar mig åt...)

      Om jag däremot belånat portföljen för att ta långa positioner och marknaden kontinuerligt faller, måste jag ju ständigt skjuta till kapital. I en sådan situation tycker jag påståendet stämmer. (För protokollet: jag belånar aldrig min portfölj)

      Antitesen till Galbraiths astrologiliknelse är kanske samtliga uppmaningar till nybörjare om hur viktigt det är att "läsa på" om hur räntan ska gå; hur nästa val förväntas falla ut etc etc? Vitt brus!

      Tesen om exponentiell tillväxt i en ändlig värld finner sin motsats i "Inga träd växer till himlen".

      När det gäller andra halvan av Kaufmans citat ("de som vet allt") kan de två pristagarna till Alfred Nobels minne (Scholes och Merton) och "Long-term Capital Management" nämnas som exempel. Buffett är mer koncis än Kaufman: "Beware of geeks bearing formulas".

      Kul att Livermores tips om att sitta still i båten rimmar med Buffetts fyndiga formulering om den fjärde rörelselagen. Känns som två motpoler i övrigt...

      Mvh

      Carolus

      Radera
    4. Hm, jag var lite snabb på tangenterna där.

      "Inga träd växer till himlen" säger ju snarare samma sak som Boulding...

      Carolus

      Radera
  16. Hm, nu lämnar vi "one-liners" långt bakom oss, men här är en av mina absoluta favoriter (från Buffetts aktieägarbrev 2005):

    "Long ago, Sir Isaac Newton gave us three laws of motion, which were the work of genius. But Sir Isaac's talents didn't extend to investing: He lost a bundle in the South Sea Bubble, explaining later, 'I can calculate the movement of the stars, but not the madness of men.' If he had not been traumatized by this loss, Sir Isaac might well have gone on to discover the Fourth Law of Motion: For investors as a whole, returns decrease as motion increases."

    I samma brev finns den fantastiska historien om familjen Gotrock och deras Helpers. Väl värd en, eh, mässa i Värdeinvesteringskyrkan så här den andra advent. :-)

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju ibland kallats präst i den kyrkan (mest av Lars), men nu har jag hittat kören! Kolla Kvalitetsaktiepodden, jag har aldrig upplevt en sådan 100-procentig känsla av confirmation. ;-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.