tisdag 5 december 2017

Inköp BMW & Balder

Idag blev den omviktning som påbörjades igår klar då jag köpte Balderaktier motsvarande 0,6 % av portföljen för 216,50 kronor styck, samt BMW Pref-aktier motsvarande 1,2 % av portföljen för 72,42 euro styck. Euron kostade 9,97 kronor.

BMW låg högst i bevakningslistan. Efter köpen ser portföljen ut enligt nedan:

Bolag
Andel
Sampo
14 %
Handelsbanken
14 %
Hennes & Mauritz
12 %
Illikvida aktier
8 %
Castellum
8 %
Industrivärden
7 %
Novo Nordisk
7 %
Investor
6 %
Deere & Co
5 %
Wal-Mart Stores
5 %
BMW
5 %
AP Møller-Mærsk
5 %
Fastighets AB Balder
4 %

Efter köpet börjar BMW-innehavet se anständigt ut. Jag vill öka lite mer i Balder för att komma upp i 5 %, annars är det H&M som ser attraktivast ut.

15 kommentarer:

  1. Tjo!
    Hmm jag funderar lite vad Illikvida aktier är för något? :)

    Likvida medel är ju fria medel som du kan handla för
    Illikvida medel är då det du investerat?
    Illikvida aktier borde då vara...likvida medel?

    SvaraRadera
  2. Illikvida aktier är aktier i bolag där handeln är så liten att luppen inte kan namnge dom utan att det påverkar kursen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. Hafslund var ett sådant innehav innan bolaget köptes ut.

      Radera
  3. @Anonym,

    Klockrent! Detta tiggande efter tips är omättligt.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. Hej Kronan till miljonen!
    Med likviditeten menas hur mycket aktien handlas. Det har alltså inget att göra med likvida medel, det vill säga kontanter.

    En aktie som Ericsson B byter ägare för flera hundra miljoner kronor varje dag. Det är en likvid aktie.

    Aktier i små bolag däremot kan förbli ohandlade i flera dagar. Dessa har låg likviditet. Om handeln är obefintlig säger man att aktien är illikvid.

    Detta är viktigt att tänka på när du köper aktier i små bolag. I vissa aktier löper du risken att inte hitta någon köpare när du vill sälja. Det kallas likviditetsrisk.

    En illikvid aktie tenderar också att bli volatil. Med volatilitet menas aktiens benägenhet att svänga upp och ned. Ju kraftigare svängningar, desto större volatilitet. Enstaka köp- och säljorder kan få stor påverkan på aktiekursen när likviditeten är dålig.

    Den senaste tiden har vi flera exempel på aktier som stigit mycket kraftigt, men i väldigt liten handel. Aktien har alltså låg likvitidet och hög volatilitet.

    Ett annat uttryck som är besläktat med likviditet är omsättningshastighet. Det mäter hur stor del av bolagets börsvärde som omsätts i handel per dag.

    SvaraRadera
  5. Theresa Williams,

    Du låter som en aktiv fondförvaltare. Jag avstår dock.

    :-))

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beklagar, Theresa har lämnat byggnaden. (Spaminlägg om någon undrar)

      Radera
  6. LL har Novo Nordisk i portföljen. Bolaget jobbar snyggt nu. Läs gärna analysen från 30 oktober 2016. Kommenterar själv aktien. Novo handlades då kring 225 danska kronor. I dagens uppgång är man upp på 330kr. Jag är inte värdeinvesterare, men här hade jag flyttat upp mitt GAV. Helt logiskt att Lundaluppen inte gör det. Finns hur många sätt som helst att närma sig marknaden.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolaget tycks gå från klarhet till klarhet och oron kring amerikanska priset har åtminstone tonats ner en del. Jag skulle vilja se lite ny tillväxt innan jag köper mer. Men när den tillväxten materialiserats lär ju priset ha flyttat sig utom räckhåll igen ;-)

      Radera
  7. Glömde säga att läs gärna bloggaren Aktieingenjörens inlägg om det danska stiftelsesystemet för ägande. Mycket bra.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  8. Hej LL,

    Jag undrar vilken BMW-aktie du egentligen har köpt. Jag ser bara en på Avanza. Det är Bayerische Motoren Werke AG. Är detta denna du har köpt eller är det någon pref?

    Vh, Pontus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte den utan den här. Jag har köpt mina på Avanza men via telefonorder. Funkar bäst om man köper sexsiffrigt, annars blir courtaget lite högt tycker jag.

      Radera
  9. Kanske skulle du ta dig en titt på Clas Ohlson nu när kursen sjunkit som en sten? Samma utmaningar som hm står inför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I min värld står in H&M och Clas Ohlson inför liknande utmaningar. H&M är sitt eget varumärke med egna butiker. Så länge det finns efterfrågan på varumärket kommer H&M sälja antingen i butik eller online. Clas Ohlson säljer i princip andras produkter/varumärken. Antal kanaler som konsumter kan köpa dessa produkter ökar, framförallt online, vilket såklart påverkar Clas Ohlson negativt.

      Radera
  10. Flera gemensamma utmaningar men samtidigt enorma skillnader mellan HM och Clas O. Det är svårt att bygga upp en global position - det har HM lyckats med. Clas O har i det avseendet inte ens växt ur babykläderna - en OK position i Sverige, kämpigt i flera nordiska länder och ett misslyckande hittills i UK, trots många år på marknaden. Jag väljer bort båda från portföljen i dagsläget, men tvingas jag välja så blir det helt klart HM. Jag ser inget tecken alls på att Clas O ska lyckas utanför Norden och det begränsar ju potentialen betydligt..

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.