fredag 17 november 2017

Doppar tårna i BMW

Jag sålde som sagt en del av Walmartinnehavet igår och tog även emot en utdelning från ett H&M som tycks löpa gatlopp på börsen idag.

Idag investerade jag dessa likvider i BMW som jag valt att titta på en del på sistone. Det som lockar är lågt pris per vinstkrona och en hög direktavkastning som BMW med lätthet bör kunna upprätthålla. Jag ser ingen jättetillväxt framför mig, men ibland när man köper billiga aktier händer bra saker som Schloss sa. Eftersom jag fått min fru att köpa lite aktier i BMW häromveckan kände jag mig nästan moraliskt tvingad också...

Merparten av inköpet var BMW3 preferensaktien för 72,72 euro men på ett mindre konto köpte jag även stamaktien för 85,03 euro. Euron kostade 9,98 kronor. Direktavkastningen på preferensaktien är lite speciell i och med att den är 2 cent över stamaktien, det är alltså ingen fast utdelning och preferensaktien har ingen begränsad uppsida. Den är per definition mer värdefull än stamaktien men handlas trots det med en betydande rabatt. Direktavkastningen blir då närmre 5 % för preferensaktien och 4 % för stamaktien.

BMW var högst upp i min bevakningslista.

Efter dagens köp ser portföljen ut såhär:

Bolag
Andel
Sampo
14 %
Handelsbanken
14 %
Hennes & Mauritz
12 %
Deere & Co
9 %
Illikvida aktier
9 %
Castellum
7 %
Industrivärden
7 %
Novo Nordisk
7 %
Investor
6 %
Wal-Mart Stores
5 %
AP Møller-Mærsk
4 %
Fastighets AB Balder
2 %
BMW
2 %

Både Handelsbanken och H&M har haft en svag period på börsen, och därmed har Sampo klivit upp som största innehav. 

35 kommentarer:

  1. Varför då köpa stamaktien?

    Hälsningar Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Preferensaktien kräver telefonorder vilket ger minimicourtage på 750 kronor, svårt att motivera det för mindre poster.

      Radera
    2. Finns på Nordnet utan tele-order, för er som använder nn :)

      MVH

      Radera
    3. Det er da også en kurtage der er til at tage og føle på.

      Radera
    4. Precis, har själv olika mäklare. På det sättet spelar man ut dem mot varandra.

      Radera
  2. hej,vad heter prefen ?i nordnet

    SvaraRadera
    Svar
    1. BAY.MOTOREN WERKE VZO (BMW3)

      Radera
    2. Och courtaget på denna följer enligt prisklass?

      Radera
  3. Måste säga att Lundaluppens blogg är mer intressant, och spännande att följa än någonsin. Här tages inte några fångar. HM, Maersk och nu BMW.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog går portföljen totalt sett väldigt bra. Kanske beror det på att jag bakom "högprofilerna" har ett gäng bolag som mest tuffar på.

      Radera
    2. Är du på ATH trots utvecklingen i H&M?

      Carolus

      Radera
    3. Nej, ligger ca 1 % ifrån idag.

      Radera
  4. Spännande med BMW. Jag vågar nog inte köpa bilföretag i högkonjunktur, även det ser lockande ut. Vågar i och för sig knappt köpa någonting noterat just nu, det mesta känns dyrt. Jag har svårt investera i ett för bra klimat, jag trivs nog bättre i en 2007/2008 marknad..

    Dock, på den onoterade sidan har det gått att göra några riktigt bra affärer till riktigt bra priser, långt under börsens nyckeltal.

    SvaraRadera
  5. Borde du inte ökat i Balder istället enligt dit tidigare inlägg meningslösa insatser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nu har jag två meningslösa insatser ;-). Jag avser öka i båda efter dagsform framöver.

      Radera
  6. Vågat med en investering i bilbranschen! Jag skulle aldrig våga. Den låga värdering prisar helt klart in ett dystert scenario, så det kan kanske finnas en uppsida vid positiva överraskningar.
    Själv gjorde jag för ett tag sen ett litet kliv in ett nytt bolag (Coloplast) som är lite av BMWs motsats (stabila framtidsutsikter, men relativt hög värdering). Här ger värderingen inte mycket utrymme för misstag...

    SvaraRadera
  7. Hur ser du på att dessa nischbanker som avanza och icabanken börjat erbjuda bolån? Kommer det påverka storbankernas intjäning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sikt blir detta en utmaning, kanske utvecklas nischbankerna till universalbanker. Men då skulle jag tro att vi får se konsolideringar.

      Radera
  8. Hur blir pe om vinsten normaliseras över en konjunkturcykel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Relevant men inte helt enkel fråga att svara på. De senaste 10 åren har definitivt innehållit en lågkonjunktur, men är det en cykel? Mer än en?

      Vinst per aktie har genomsnitt varit 6,28 euro under dessa tio år (6,30 för pref). Jag tror detta kan antas vara ett konservativt svar på din fråga.

      Radera
  9. Off topic

    Själv tycker jag det är intressant att läsa ekonomibloggar helt enkelt för att många skriver verkligen bra. Det som stör mig ibland är när någon går ut verkligen hårt, och sedan på något sätt bara försvinner.

    Fallstudie. Läs gärna Lundaluppens inlägg Tolv synpunkter på HM. Här kommenterar en man som heter Henric Sandberg HM. Han menar att en kombination av teknisk analys, statistik och viss fundamenta skall ge en kurs på 270kr fram till januari. Det hade faktiskt varit intressant med en kommentar nu. Hoppas den kommer. Kan säga att om någon frågar mig något så brukar jag alltid ge mig tid att svara. Utbytet av åsikter blir mer meningsfullt då.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  10. Jahaja årets bonheur där ser man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till min berg-och-dalbana. Gratis entré.

      Radera
  11. Har ni läst Nordeas sälj rek på i-värden?

    SvaraRadera
  12. Har också funderat på BMW men inte förrän nu preffen. Känns som att det borde finnas en extra krockkudde där om fordon tar stryk i lågkonjuktur. Vill dessutom bort från kronan och äger gärna fler aktier i eur.

    750 för BWM Preffen i courtage verkar ju horibelt. För oss som använder Degiro, har jag rätt när jag säger att avgiften ligger på 0,03% (XETRA)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostade faktiskt 0,2 %, inte 750 (jag landade under).

      Radera
  13. Av moraliska skäl skulle jag aldrig kunna äga aktier i BMW. Somliga avstår alkohol- eller andra drogaktier, några andra avstår företag som exploaterar barn, jag för min del avstår bolag som förser värdelösa skitförare som bör skjutas på fläcken med verktygen för deras fruktansvärda irrfärder på svenska vägar.

    SvaraRadera
  14. Hej Lundaluppen. Tyskland tilbageholder 26,375% i udbytteskat - i Danmark er der meget besværligt, at søge refusion af udenlandsk udbytteskat. Jeg kender ikke reglerne i Sverige - men hvordan vil du håndtere det f.s.v. angår BMW? Vh Ole

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lagt samtliga aktier i en kapitalförsäkring och hoppas Avanza hjälper mig med detta.

      Radera
  15. När du köper utländska aktier, hur stor vikt lägger du vid den aktuella valutakursen? Historiskt skulle EUR just nu kunna anses relativt dyr mot SEK och jag antar att du investerat SEK och avser spendera ev framtida vinst i framförallt SEK? En del menar lite slentrianmässigt att valuta är ett nollsummespel som går upp och ner och det är förvisso sant, men om du inte vill behöva ta hänsyn till valutakursen när du säljer, adderar ju den ett riskmoment och förvisso även potential. Håller du med? Påverkar detta dina krav för att vilja investera?

    På samma tema, du fokuserar i din analys en del på den fina direktavkastningen. Samtidigt går ju del av denna bort i utländsk källskatt (jämfört med om det vore ett svenskt bolag). Hur resonerar du kring detta?

    Mvh


    Jakob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min egentliga strategi är att vara valutaagnostisk och anta att marknaden är helt effektiv gällande valutor, dvs. att jag inte kan gissa bättre än någon annan.

      Men emotionellt har jag en tendens att köpa amerikanskt när dollarn "känns" billig etc. I detta fallet gick jag dock emot denna känsla och följde min strategi...

      Radera
    2. Och ja, källskatten är ett handikapp och jag vill ha en väsentlig andel av min portfölj i Sverige. Detta får vägas mot att få en diversifiering. Nu flyttade jag pengar främst från USA till Tyskland vilket innebär högre källskatter om inte Avanza kan återvinna dem.

      Det blir något slags vägning av olika hänsyn som jag inte kan göra matematiskt med någon rimlig precision, utan det blir ett magkänslebeslut.

      Radera
  16. Hej Lundaluppen Jeg kan få min bank til at hjælpe med källskatten, MEN det koster kr. 500 pr. bolag pr. gang - der findes mange interessanter bolag i Tyskland - jeg valgte, at sælge mine p.g.a. af källskatten - små poster - så det kunne ikke hænge sammen, Vh Ole

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza gör det där gratis, åtminstone i Norden, vi får väl se hur det blir i Tyskland.

      Radera
  17. Får man inte automatiskt tillbaka största delen av källskatten via internetbankerna, må vara med lång fördröjning? El annorlunda i tyska aktier?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.