söndag 1 oktober 2017

Allt utom klädbolag

Jag har väl mig själv att skylla men väldigt mycket har kretsat om ett klädbolag här på bloggen på sistone. Trots detta klädbolags kamp mot världen och dess aktiekurs kräftgång är portföljen på all time high. Därför tänkte jag passa på att ta en titt på resten av portföljen, på tio års sikt:

Handelsbanken
Bankbranschen är under tryck men finansbranschen är paradoxalt nog både en av de mest innovativa och en av de mest konservativa branscherna vi har. Det är ett enormt förtroende kunderna visar bankerna, vi lånar in miljarder och lånar upp miljarder från dem utan att någonsin ifrågasätta deras integritet och betalningsförmåga.

Om tio år tror jag storbankerna upplevt fortsatt press på sitt provisionsnetto men att de kommer kunna expandera sina räntenetto ytterligare, kopplat till den allmänna tillväxten. Handelsbanken är i mina ögon väl positionerade och har i kris efter kris visat sig vara den bank som haft bäst kontroll på sina åtaganden och sina kunder.

Jag ser absolut ingen explosiv avkastning framför mig här, men när det blir politiskt möjligt är en extrautdelning möjlig vilket skulle öppna för högre avkastning på eget kapital.

Sampo
Sampo äger några av de bäst positionerade försäkringsbolagen i Norden och har visat att de kan göra bra business med den float de genererar. Wahlroos bygge är tålmodigt och har ägt en corner i Nordea i många år nu. Bolaget kommer ge en hygglig avkastning i sin nuvarande form med en uppsida i form av potentiella strukturaffärer.

John Deere bomullsplockare
Deere & Co
Den amerikanska börsen har redan prisat in ett rejält uppsving i jordbrukets investeringsvilja. Deere är något så ovanligt som en kombination av ett starkt varumärke som tilltalar kunderna, en finansieringsverksamhet som ger god avkastning mot en marknad som spelar med livsverket som insats, och en innovativ aktör med enorma möjligheter inom kommande automation.

Industrivärden
Det är svårt att ha en övergripande åsikt om något så brett som Industrivärden, men här finns många av Sveriges finaste bolag till rabatt. Jag får en förankring mot index som är ok och dessutom finns en liten chans till en strukturaffär med Lundbergföretagen framöver.

Castellum
Castellum är "lagombolaget" i fastighetssverige. Bolaget är positionerat lagom centralt, med lagom avkastning och lagom risk. Inriktningen mot kommersiella fastigheter i tillväxtorter gör att konjunktursvängningar märks lagom mycket samtidigt som den långsiktiga urbaniseringen av landet ger en medvind. Tjänstemannastyret är en risk men hittills har Saxborn och hans kollegor skött sig långt över min förväntan och får fortsatt förtroende.

Novo Nordisk
Novo är ett unikum i Norden i mina ögon, ett läkemedelsbolag med fokus på långsiktig behandling av diabetes med en urstark position på sin marknad. Positionen är så stark att, likt Google och Amazon, den största risken är politisk. När så Trump dundrade förra året kom chansen att komma in någorlunda billigt.

Jag tror Novo kommer ha några år av lite långsammare expansion än de vant oss ägare vid men att nya marknader sedan kommer elda på bolaget ytterligare.

Investor
För tjugo år sedan ansågs Investor vara otroligt trött och en lekplats för Wallenbergarna. Börje Ekholm (Ericssons nuvarande vd) tog enorma tag för att vända detta, i mina ögon. In kom lite skarpare affärsmannaskap och stark styrning av onoterade bolag. Mölnlycke och Wärtsilä har varit goda affärer samtidigt som avyttrandet av korruptionsfällda Scania må varit kontroversiellt men verkligen gynnade Investor ägare. Ett bolag att hålla i portföljen åtminstone tills det börjar värderas med premie om det skulle hända.

Wal-Mart Stores
En av världens starkaste innovatörer inom e-handel just nu (!), så stark att till och med Amazon ibland tar efter och anpassar sina erbjudanden. Om Walmart lyckas använda sitt butiksnät och sin distribution på rätt sätt har de en unik möjlighet att utmana Amazon. Alla marknader, även USA, behöver åtminstone två starka konkurrenter, det kommer myndigheterna se till.

AP Møller-Mærsk
Snart är avknoppandet av energidivisionen klart och kvar finns då ett av världens starkaste transportföretag med fokus på containerfrakt. Att äga både skeppen, hamnarna och till viss del landdistributionen bör kunna göra branschen mer "järnvägslik" i sin ekonomi och ska kunna tillåta Mærsk att skruva upp sin lönsamhet långt över både konkurrenterna och sina egna historiska siffror.

Allt ovanstående är spekulationer av en lekman och inga investeringsråd på något sätt. Men ibland är det nyttigt att dokumentera sin syn på innehaven på samma sätt som Aktieingenjören gjorde idag. Det är nyttigt för mig att gå tillbaka till dessa inlägg också för att se om min syn på bolagen ändrats och om verkligheten utvecklats så som jag spekulerat.

Vad tycker läsarna om bolagen ovan?

34 kommentarer:

  1. Castellum, Investor och Novo (och ett visst klädbolag) har jag själv så där finns inget att tillägga annat att jag tycker de är bra bolag.

    Industrivärden hade jag förut men såg ingen större poäng med bolaget då man kan välja underliggande bolag direkt istället.

    Sampo och SHB går bort i och med min yrkesroll (självvald regel).

    Deere, Wal-Mart och Maersk är väl i någon mån stabila och stora bolag, skulle kunna funka i mina pensionsportföljer men där är det nästan fullt redan ;-)

    Grattis till ATH!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smått otroligt att vi inte har mer överlapp ;-). Har du några utländska banker/försäkringsbolag istället, i USA t.ex.?

      Radera
    2. Jag har lyckats hitta några från olika delar av världen:

      Westpac Banking Corporation (WBK)
      HSBC Holdings, plc. (HSBC)
      MUENCH.RUECKVERS.VNA O.N. (MUV2)
      CANADIAN IMPERIAL BANK OF COMMERCE (CM)
      Berkshire Hathaway Inc. New (BRK.B)
      HDFC Bank Limited (HDB)

      Berkshire är väl inte renodlat försäkringsbolag men antar att det är en viktig och lönsam del fortfarande.

      Radera
    3. Aldrig tittat på Travellers eller Aflac? Knappast billiga för tillfället men alltid intressanta.

      Sock

      Radera
  2. Ska man ha försäkring så är Protector bästa tillväxtcaset i norden för framtiden, som jag ser det. En utmanare med lite högre risk, men stora möjligheter. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. Appropå klädbolag - jag har MQ (tyvärr även HM) som jag tycker är lågt värderade. 6% av portföljen för min del. P/E på 11,8 på de senaste 12 månadernas resultat. Under 10 på 2018 prognos.......Utdelning på 5,4%.
    Ska bli mycket spännande att se rapporten på torsdag den 5 okt.
    olle

    SvaraRadera
  4. Kan tipsa om läknad Mckinsey rapport, i synnherhet aktuell för Novo och Maersk (spec. spännande kring frakt/shipping).

    https://www.mckinsey.com/global-themes/urbanization/urban-world-mapping-the-economic-power-of-cities

    SvaraRadera
  5. Har inte tittat på Maersks specifika linjer men den nya tåglinjen till Kina kommer antagligen att börja plocka upp större delar av Kina - Europa trafiken framför allt om de bygger ut den ytterligare / förtätar tågen. Jag vet att vi redan har börjat skicka produkter från Polen till Kina med dem t.ex. som tidigare gått via skeppsfrakt istället. Snabbare leverans, enklare hantering och du kan köra kylfrakt hela vägen vid behov till ett billigare pris. Om Maersk har Kina/Europa som en stor andel så skulle jag börja bli orolig.

    http://www.railjournal.com/index.php/freight/china-europe-rail-freight-continues-to-soar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se lite min kommentar nedan. Kapaciteten på tågen är liten jämfört med sjöfarten, men hastigheten såklart överlägsen. Sträckningen är dock full av politisk risk och oroshärdar. Kina-Ryssland har inte alltid varit såta grannar. Detta kan hämma investeringsviljan en aning.

      Radera
  6. När det gäller Novo Nordisk kollade bloggaren Kronan till Miljonen på deras Investment calculator. Jag roade mig med att se hur 50000kr investerade år 2007 har utvecklats. Investerade du dina utdelningar i bolaget har du 368000kr på kontot. Konsumerade du utdelningarna finns 243000kr att tillgå.

    Hade jag förvaltat Lundaluppens portfölj hade vissa förändringar skett:-))

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  7. Hej Lundaluppen!
    Lustigt att vi skrev om Novo Nordisk och Trump bägge två. Jag gick in i bolaget hösten 2016 och efter det har det varit makalöst.
    Skrev mer om det här:
    http://www.kronantillmiljonen.se/rorande-bolagen/novo-nordisk-och-kraften-med-aterinvesterade-utdleningar/

    Passade på att lägga till dig i min lista bland läsvärda bloggar. Det är du helt klart värt :)

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  8. En stark portfölj med rel få bolag. Enkelhet och kvalitet, något att dra lärdom av - Jag har ett mkt mer aktivt investerande, ofta med fokus på mindre bolag. Säkerligen lägger jag mer tid på mina investeringar än Luppen, men ändå ligger jag senaste året en knapp halv procentenhet under Luppen i termer av riskjusterad avkastning. Less is more vinner ofta i längden.

    Får väl hoppas lite att mitt starka kort är investeringarna i onoterade programvarubolag, men där finns inget noterat marknadsvärde så svårt räkna in det i sammanhanget..

    SvaraRadera
  9. Får konstatera att det som väntat inte är några överlapp. Om 10-15 år misstänker jag att min portfölj kan komma att konvergera mer mot din när fördelningen mellan nysparande och befintligt sparande har skiftat.

    Rent teoretiskt tror jag att Pandora och Ubiquiti Networks är stora nog för din portfölj men jag vet ju att du redan vet om Pandora och jag har svårt att se dig attraheras av Ubiquiti. Lite för mycket teknikorientering och smal affärsmodell helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte plocka in de bolag du vill ha i framtiden redan nu (när värderingarna så tillåter)?

      Mvh

      Carolus

      Radera
    2. Dels är värderingarna för höga. Men framförallt handlar det om investeringsprofil i olika faser i livet.

      Jag är fortfarande i början av min karriär och har en hög del nysparande. Just nu är jag i slutet på min första femårsplan och har utvärderat vilka typer av bolag som jag är bra på att utvärdera. Det har blivit några smällar men nettot är ändå ganska bra och det blir intressant att se hur det går under de kommande åren. Går det extremt bra kan jag fortsätta med investeringsstrategin men förr eller senare kommer jag nog att vilja lägga mindre tid på analyser. Då är det bättre att satsa på en annan strategi.

      Radera
  10. @LL

    Hur ser du SHB (och andra storbanker) vad gäller utmaningarna från digitala nischbanker som Klarna? Jag såg t.ex. denna intervju på DI i förra veckan och man får ju lite Framfabvibbar.

    http://www.di.se/ditv/borsmorgon/siemiatkowski-man-maste-vara-global/

    Banking ska gå från breda och regionala till globala nischaktörer är visionen. Samtidigt så finns det nischbanker på börsen, men de omhuldas inte alls av marknaden, utan ses som extremt riskabla. Jag har inte helt lätt att få ihop det och måste också erkänna att jag har svårt att föreställa mig vad Klarna ska lansera som ska revolutionera retail banking.

    Vad gäller dina innehav har jag själv SHB, Cast, Inve, Indu och Sampo. Novo skulle jag kunna tänka mig att plocka upp om det blev en ny dipp i marknaden. Jag tycker du trots väldigt få innehav har täckt in ganska många sektorer och marknader, så det inte är så konstigt att det blir lite gungor och karuseller när 'klädbolaget vars namn inte ska nämnas' inte levt upp till förväntningarna.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siematkowski är duktig på att tala upp värdet på sitt bolag. Notera att det primärt är provisionsnetto man inriktat sig på historiskt. Inlåning har man men bolån? Vi får se.

      Radera
  11. Läste faktiskt om några Novo analyser. Alltid kul att kolla på vad som skrevs. I början av året skriver en analytiker så här"Vi tror att förtroendet för bolaget börjat återuppbyggas efter det senaste årets krisartade utveckling"

    Längre ner i texten växer dock modet." Räntabiliteten på sysselsatt kapital är extremt god på över 90% och balansräkningen är solid med en nettokassa motsvarande 3% av börsvärdet vilket möjliggör att skifta ut i princip hela vinsten till aktieägarna". Ordet kris kan tydligen betyda mycket.

    Mvh

    Lars



    SvaraRadera
    Svar
    1. Men shit det kan man kalla kris det :D

      Det var ju så intressant för när jag köpte bolaget var det verkligen pajkastning på hög nivå. Du skulle Inte lägga sedlarna här tydligen. Nu är det väldigt tyst däremot :)

      Radera
    2. I stort sett alla mina innehav började som turnaround-case. Det är oftast enda sättet att komma in i (tidigare) välrenommerade bolag. Konsten är såklart att pricka rätt. Att köpa bolag där allt är perfekt med nedförbacke, solen i nacken och vinden i ryggen lönar sig sällan.

      Radera
    3. Men så är det ju helt klart! Har problem att sälja bolag, även om de gått otroligt bra på sista tiden. Cloetta är väl det enda bolaget som jag funderar på att sälja. Helt enkelt inte min typ av bolag tror jag :)

      Radera
  12. Ang. Novo och typ 2-diabetes.
    Jag har läst att den globala marknaden för läkemedel mot typ 2-diabetes kommer enligt prognoser att stiga med cirka 100 procent till 43 miljarder USD år 2023 och att fler satsar på lösningar.
    Och att typ 2-diabetes är reversibel (vilket inte jag visste tills nyligen), det här borde väl ge att de som kan erbjuda en för patienten acceptabel terapi som har hög sannolikhet att reversera sjukdomen har en god möjlighet att också ta ordentlig bit av den växande kakan.
    Novo har nog goda insikter i detta men jag kan alldeles i detta för att försöka lisa ut vilka vinnarna blir på lite sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diabetes typ 2 är endast "reversibel" tidigt i förloppet dvs oftast redan försent. Men vissa blir ju "botade" med total livstilsomställning eller gastric bypass. Den genetiska benägenheten till att utveckla diabetes (typ 2 är ju oftast en ärftlig sjukdom) finns ju kvar.

      Radera
    2. Diabetes typ2 kan i vissa fall reverseras av 2v kontrollerad fasta. Det är klart att de flesta hellre tar läkemedel för att hålla nere B-glc på artificiell väg, betydligt mindre insats än att fasta.
      /drD

      Radera
  13. Svaret på frågorna som ingen ställt, vad kan knäcka innehaven? Vilka är de absolut största hoten?:

    Handelsbanken
    Någon knäcker koden för P2P-utlåning, löser kreditrisken och får utlånarna intresserade av relativt låga avkastningar som det blir utan gearing. Kanske lägger aktören till gearing? Idag tar P2P hand om folk som banken nekar lån, knappast en grogrund för hälsosam utlåning i kris.

    Sampo
    Nordea drabbas av samma som SHB ovan och Sampo börjar gå bort sig i en situation där försäkringar globaliseras. Otroligt svårt att föreställa sig, men kanske?

    Deere & Co
    Deere släpper sitt initiativ och jordbruket flyttar österut liksom automationen av jordbruket.

    Industrivärden
    En bred depression där flera av innehaven behöver kapitaltillskott kan knäcka Industrivärden. Om Handelsbanken samtidigt är mot repen (enligt ovan) kan det gå käpprätt.

    Castellum
    Stigande ränta och stor depression skulle kunna skapa snabb nervärdering av fastigheterna och följaktligen brott mot kovenanter etc. Finansieringsalternativen blir snabbt färre.

    Novo Nordisk
    Någon annan uppfinner botemedel mot diabetes eller mycket effektiv förebyggande behandling.

    Investor
    Samma som Industrivärden.

    Wal-Mart Stores
    Amazon gör skiftet till omnikanal bättre än Walmart och krossar bolaget.

    Maersk
    Konkurrenterna fortsätter överinvestera och skapar överutbud. Alternativ som tåg kan på marginalen kosta lite (ett tåg Kina-Europa tar 34 TEU idag, ett fartyg tar 18 000 TEU). Kombinerat med global depression är inte ens Maersk tillräckligt starkt.

    SvaraRadera
  14. Vilket/vilka av bolagen ser du stört risk att det faktiskt skulle kunna bli just som du skriver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inget bra svar på. Ibland kan jag svara på den frågan men då är det ofta känslomässigt, jag reagerar på något jag läst.

      Radera
  15. När det gäller investmentbolagens kurser relativt substansvärden kan jag tipsa om en ny sajt

    https://www.investmentbolag.nu/welcome

    med realtidsuppdaterade värden för alla innehav och därmed premier och rabatter för INDU, INVE, LUND och MELK. Gissningsvis används senast rapporterade värden på onoterade innehav.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  16. Hvordan fandt du Deere & Co ?
    Mvh
    Ole

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste någonstans att Bill Gates investerat stort i bolaget och började titta på det.

      Radera
    2. Deere & Co - Hatten af - godt set.

      Mvh
      Ole

      Radera
  17. Unknown,

    Vad jag känner till vet inte en aktie vem som äger den. I min värld har det inte den minsta bäring på investeringssituation vem som har köpt eller för den delen sålt i ett bolag.

    Möjligtvis kan man tänka sig en situation där ledningen köper mycket som en möjlighet att kolla på bolaget. Köper man är det för att tjäna pengar. Sälja kan man göra av massa olika anledningar.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeg tror, at de bolag som Warren Buffett investerer i, er grundigt analyseret.
      Warren Buffett og Bill Gates er i øvrigt gode venner.
      Mvh
      Ole

      Radera
  18. Jag ser det helt annorlunda än Lars. Vem som har köpt och för den delen sålt är ofta viktigt för mig. Jag har en grupp med ledstjärnor där jag löpande försöker titta på vad de köper, säljer/ och varför, både sett till individuella företag och bransch. Det är allt ifrån DidnerGerge, våra bästa investment bolag till Warren Buffet. Det handlar inte om att ta direkt rygg, så enkelt är det inte, mer att det är en viktigt faktor som bearbetas tillsammans med andra. Ibland kan det ta år mellan något jag iakttagit, noterat i investeringsdagboken, och till att jag får nån form användning för det. Warren Buffet gjorde precis en mångmiljardinvestering i vägkrogar. Bara ett aktuellt ex på vad som kan trigga igång en tankesprocess. Som investerare är man nybörjare väldigt länge, så allt att vinna att följa de som är riktigt erfarna med långt trackrekord, dvs över flera konjunkturcykler.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.