onsdag 17 maj 2017

Ännu ett inköp i H&M

Med risk att låta som en papegoja har jag idag köpt ytterligare lite aktier i H&M, motsvarande 0,2 procent av portföljen. Jag betalade 218,60 kronor per aktie.

Jag citerar förra veckans inlägg: bolaget ligger högst på bevakningslistan och jag har skrivit om min syn på Hennes & Mauritz här och här. Om de skulle komma upp i 15 % av portföljen så köper jag inte mer.

Efter inköpet ser portföljen ut så här:

Bolag
Andel
Handelsbanken
17 %
Hennes & Mauritz
14 %
Deere & Co
9 %
Topdanmark
8 %
Illikvida aktier
8 %
Industrivärden
8 %
Castellum
8 %
Investor
6 %
Novo Nordisk
6 %
Wal-Mart Stores
6 %
AP Møller-Mærsk
5 %
Sampo
5 %

Industrivärden sjönk en placering i listan efter att ha fallit idag. Det har börjat dyka upp säljrekar även utanför Lars inlägg i kommentarfältet. Jag noterade att Bråse på di.se skrivit om Lundbergföretagen (bakom betalvägg), aktien handlas nu med ca 10 procent premie. Min försäljning var på tok för tidig kan jag konstatera.

11 kommentarer:

  1. Har du funderat på Pandora på senare tid? Lägre värdering och borde inte vara lika känsligt för butiksdöd även om modegraden (kanske?) är högre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget för mig, känns lite "upp som en sol" osv.

      Radera
    2. Jag har också alltid tänkt så men sen har jag funderat på det hela. Lyxkonsumtion som smycken har aldrig lockat mig eftersom jag inte förstår hur folk kan prioritera det framför annat. Men jag kan inte på rak arm komma på något jättevarumärke på Pandoras nivå med egen logistik som blivit utraderat så jag funderar på om jag har fel.

      Radera
    3. Pandora hade nog gillats av Greenblatt i nuläget sett till RoC och EBIT/EV.

      Radera
    4. Jag tror du är rätt ute Aktieingenjören. I sämre tider lägger folk mer pengar på billigare lyx istället för dyrare. Pandora har flera hundra tidlösa smyckesprodukter varav grovt hundra i sortimentet förnyas varje år.

      Jag tror den låga värderingen är en idag nedärvd och oförtjänt förtroenderabatt från krisen i bolaget 2011.

      Radera
    5. Passande nog köpte jag en del aktier i Pandora igår men har inte hunnit skriva om det ännu. Kommer inom kort.

      Radera
  2. Bråse sågade även Spiltans Investmentbolag: "Smartbeta framstår mer som dumbeta när fonden fortsätter köpa aktier i Creades, Öresund eller Lundbergs oavsett om premien är 10 eller 20 procent." Ouch!

    Kanske har Lars lyckats tajma marknaden den här gången - dagarna efter han meddelat att han är 60% likvid faller marknaderna.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  3. Tittar jag på din bevakningslista så ligger H&M bäst till, men bara för att du gett dem ett väsentligt högre "normalt" P/E än de andra. Jag tror inte jag håller med om att de förtjänar den specialbehandligen, men å andra sidan, vad vet väl jag. Och även utan det skulle de vara topp-3/4.

    SvaraRadera
  4. Mattias,

    En ren Lars effekt:-)). Ja nu är det inte så mycket tajming. Snarare allokering. Fast det finns andra fiskar i havet än dessa svenska investmentbolag. Själv har jag köpt Orkla. Jag letar alltid efter bra konsumentföretag. Orkla har en fin direktavkastning, en stark balansräkning tillhandahåller produkter som efterfrågas. Just nu pågår en renodling av företaget som innebär både chans, och risk. Vi får se hur det går. Är man intresserad av investmentbolag skriver Spartacus om Berkshire idag.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade på Orkla för några år sedan minns jag. De kom ur lite samma läge som Hafslund, gamla ledningar hade lekt storbolag och köpt på sig lite vad som helst men nu såg det ok ut. Har inte följt upp dem, är värderingen vettig?

      Radera
  5. LL,

    Orkla var väl ett exempel på det Peter Lynch kallade galopperande divärrifieringar. Enligt boken skall nu återtåget påbörjas. Man skall bli ett fokuserat konsumentföretag. I portföljen har man en rad starka varumärken. För oss svenskar är väl Kalles kaviar det mest bekanta. Här finns en stor chans, och en stor risk. jag tycker chansen är större. Är man värdeinvesterare tycker jag att Orkla är väl värda att titta på.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.