måndag 2 januari 2017

Bloggbokslut 2016

Innan bloggen lades i träda 2014 brukade jag skriva ett bloggbokslut varje år där jag summerade året för bloggen. Denna statistik kanske är mest intressant för andra bloggare men jag tycker ändå det är viktigt att öppet deklarera utvecklingen för läsarna.

År 2016 var återfödelsens år. Två års skrivarlust behövde få utlopp och i oktober blev det hela 14 inlägg trots att jag inte hade särskilt mycket tid för skrivande. Återkomsten påbörjades med tre Twitterinlägg med innehållen "Tre.", "Två..", "Ett...", vem behöver 140 tecken? Inläggen låg med två dagars mellanrum och ytterligare två dagar senare skrev jag första inlägget, på minuten två år efter bloggens senaste inlägg. Under dessa dagar fick jag > 3000 nya följare på Twitter vilket värmde.

Här är en sammanställning av bloggens fem senaste år i siffror (för äldre historik, se bloggbokslutet 2013):


2016
2015
2014
2013
2012
Antal inlägg
26
0
168
146
202
Antal användare
44.766
41.902
117.516
78.698
55.271
Antal sessioner
145.246
107.458
623.958
466.508
285.578
Flest besök under en dag
2.278
548
3.260
2.285
1.325
Antal sidvisningar
245.806
177.979
1.144.958
800.888
496.986
Antal kommentarer
905
0
5.899
3.618
2.904
Bloggavkastning
0,04 %
0,03 %
0,34 %
0,19 %
0,16 %

Statistik från Blogger, Google Analytics och Google Adsense. Bloggen var helt nedstängd, inga inlägg eller kommentarer, oktober 2014-september 2016. Bloggavkastning = reklamintäkter / aktieportföljens storlek den 31 december.

Helt klart har bloggtrafiken gått ner, vilket inte förvånar då bloggen abrupt lades ner i två år. Många mer tillfälliga besökare har inte hittat tillbaka. Det sista kvartalet innan nedläggningen hade bloggen ca 80 procent mer trafik än det första kvartalet efter uppvaknandet. Detta har egentligen ingen betydelse utom att blogginkomsterna blir lägre. Den stora behållningen, kommentarerna och diskussionerna kring investeringar, har förvånansvärt snabbt kommit tillbaka och för detta är jag oerhört tacksam.

Jag fortsätter att rapportera blogginkomsterna, de är fortsatt mycket blygsamma jämfört med investeringsinkomsterna. Jag tycker det är ärligast att ni får skapa er en egen uppfattning om bloggen är köpt eller självständig.

Det bästa betyget ett inlägg kan få är en levande diskussion i kommentarfältet, så om man tittar på de artiklar som varit mest kommenterade får man en lista som på sätt och vis "rankar" inläggen efter kvalitet, nämligen:
  1. På minuten, första inlägget efter återkomsten där många hälsade bloggen välkommen tillbaka, det är även årets mest lästa inlägg (124 kommentarer)
  2. Portföljarkeologi, i mellandagarna brukar jag ha tid att skriva lite mer djuplodande inlägg och ni läsare brukar vara mer diskussionsvilliga (87)
  3. Inköp Novo Nordisk, försäljning SAS Pref, första köpet i Novo Nordisk efter analysen (51)
  4. Bevakningslistan, återkomsten av min bevakningslista, den väcker som vanligt en hel del frågor (50)
  5. Överanalys, finns det något sådant?, ett inlägg om vilken insats som är produktiv att lägga i en analys av ett bolag (48)
Lundaluppen har verkligen en förnämlig läsarskara med duktiga, kloka och kritiska läsare och era kommentarer är minst lika värdefulla som själva blogginläggen. Ett blogginlägg som jag själv var nöjd med, men som inte tog sig in på listan ovan, var årets sista inlägg Investeringar, tumregler och åldrande, jag hoppas ni läser och kommenterar det under 2017 istället. Jag hoppas någon fixar Carolus Internetförbindelse snart, på det temat.

Med detta avslutas årets navelskådning. Lundaluppen lever och mår bra både som person, som blogg och som investeringsportfölj, 2017 blir ännu ett spännande år!

2 kommentarer:

  1. Om du ser till en helt egen subjektiv bedömning av kvalitativa diskussioner - vilka inlägg tycker du ger intressantast diskussioner; inlägg där du analyserar enskilda aktier eller inlägg av lite mer filosofiska/teoretiska slag?

    /l

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ska generalisera så är det nog de lite mer filosofiska och teoretiska som brukar locka fram intressantast kommentarer. Kanske på grund av ämnet, kanske på grund av att de inläggen oftast kommer när man har tid att reflektera (jullov etc.), kanske för att de inläggen är lite färre.

      Sedan är kopplingen lite lös, det uppstår ofta off topic-diskussioner som kan vara väl så intressanta som själva inläggets ämne.

      För bloggens bästa tror jag ändå det är bäst med en mix av teoretiska och mer praktiska inlägg.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.