måndag 15 september 2014

Sverige har valt

Svenska folket har gjort sitt val och även om alla i valvakan på SVT allvarsamt sa att "det inte finns några vinnare" så tror jag Stefan Löfvén hade en lite annan syn på det när han sänkte en stor stark på småtimmarna.

Som icke-fanatisk liberal får jag ju inse att min världsåskådning knappast firade några triumfer igår. Å andra sidan så är jag ju vit svenskfödd heterosexuell medelålders man, inte helt utan medel och makt, så de som helst vill gå bärsärk på mig nådde ju inte heller ända fram.

Som småföretagare tror jag inte den nya regeringen, vilken det nu blir, betyder så stor förändring på kort sikt. Kronans värde hit eller dit över några dagar kan kvitta. Med S i förarsätet får man anta att offentlig sektor och fackföreningar flyttar fram sina positioner något vilket innebär både lite affärsmöjligheter och kanske något utökad byråkrati. Men inget en medelålders svensk inte är van vid.

Som investerare får man inse (och hoppas!) att vi vart fjärde år får lite förändrade spelregler efter demokratiska val. Om ens investeringar har en så hög politisk risk att detta är ett problem så bör man se över sin portfölj. Skiftande regeringar är business as usual, och det är bara att lära sig leva med det.

Jag brukar undvika utflykter i det politiska eftersom kommentarfältet lätt spårar ur: håll det respektfullt och gärna investeringsrelaterat tack!

59 kommentarer:

  1. Jag är en vinnare på valet =).

    Nuvarande politiska läge gör det omöjligt att driva igenom ogenomtänkta flaggskeppsreformer där slogans som "7000 fler platser på lärarutbildningen" och "inga vinster i välfärden" ska stödjas med tandlösa och dyra reformer.

    I viktiga frågor är jag övertygad om att Allianspartier och/eller Sverigedemokraterna kommer att stödja Socialdemokraterna så vi blir inte regeringslösa även om det blir svårt att driva igenom spektakulära reformer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. NGS, Dedicare och Railcare Group är därmed kanske räddade.

      Däremot kan det nog vara tungt för E.On att få stöd för att byta ut OKG 1 eller 2 under de kommande åren även om de inte tvingas lägga ned.

      Radera
  2. Anders aka SwedeBear15 september 2014 kl. 12:10

    Gör ungefär samma bedömning som dig förutom att jag vill lägga till att risken är att PPM'en riskerar att försvinna alternativt göras sämre

    SvaraRadera
  3. RUT och ROT försvinner säkert också.

    SvaraRadera
  4. Hoppas ISK blir kvar samt att bolagskatten inte höjs..

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att isk försvinner. Helt galen skattereform i min mening. Grunden i skattesystemet måste ju utgå ifrån att vi beskattar framgång. Den som tjänar mycket ska betala mycket i skatt. Den som tjänar mindre ska betala mindre. ISK-reformen går ju precis stick i stäv med detta. Dom som tjänar mycket får betala mindre skatt än vad dom skulle gjort annars och dom som det går dåligt för får betala mer skatt än vad dom borde.

      I mina ögon är isk att jämföra med en arbetsskatt istället för en inkomstskatt. Att man får betala säga 90kr i skatt per timme man jobbar oberoende av hur mycket man tjänar.

      Att man sen inför systemet parallellt med det gamla och låter folk välja själva vilket sätt dom vill bli beskattade på gör bara det hela ännu dummare. Och gynnar bara dom som har koll / gör det bra på börsen. Nej, samma skattesystem för alla och skatt beroende på hur mycket du tjänar är det ända rättvisa!

      Ovanstående är helt ideologiska åsikter. Jag har själv isk och betalar mindre i skatt än vad jag skulle gjort med det ordinarie skattesystemet.

      Rickard

      Radera
    2. Isk är ju en slags förmögenhetsskatt dvs jättebra sätt att beskatta framgång.

      Ernesto

      Radera
    3. @Rickard: man kan ha "ideologiska" synpunkter på det såklart, men jag tror sparformen infördes minst lika mycket av skattetekniska skäl: hellre en relativt jämn och stadig skatteinkomst än en som fluktuerar väldigt kraftigt.

      Jag har själv ingen sådan invändning mot ISK, och är positiv till att den är frivillig då en obligatorisk variant skulle vara en påtvingad förmögenhetsskatt.

      Radera
    4. Med tanke på att ISK/KF utgör en slags frivillig förmögenhetsskatt så bör man ju fundera på vad detta skulle få för konsekvenser för ett återinförande av förmögenhetsskatten.

      Eftersom man med ISK har blivit skattebefriad mot att man betalar förmögenhetsskatt så är det frågan om en sådan skattebefrielse kan kvarstå ifall man blir förmögenhetsbeskattad ändå. Alternativen vore att påföra förmögenhetsskatt ovanpå schablonskatten alternativ införa någon slags skatt på vinsten man gör i ISK/KF.

      Dock bör man ha klart för sig att det väl bara är vänsterpartiet som har återinförande av förmögenhetsskatt på agendan så det är väl inte så troligt att de får gehör på den punkten - isht när det dessutom krävs visst stöd från högerpartierna för att få igenom budgeten.

      När det gäller den skattetekniska aspekten Lundaluppen nämner borde man kanske fundera i banorna att ha likartad beskattning när det gäller andra långsiktiga investeringar. Förväntar man sig t.ex. att bostadskarriären skall ge avkastning så vore det i konsekvensens namn att man borde betala schablonskatt på bostadsinnehav också kanske?

      Effekten av schablonbeskattningen i ISK torde dock vara att man får en skatterabatt eftersom man borde kunna åstakomma bättre avkastning än vad SLR är.

      Radera
  5. Både som liberal åt det socialliberala hållet och investerare vill jag helst ha stabilitet i mitten. Landet lagom borde ha en lagom politik. Bäst vore en bred mittenkoalition utan ytterligheter, gärna flera val i rad. Hoppas därför redan på nu på en S+C+FP. Det kommer inte att ske, iaf inte i regeringsform och inte heller utan MP, men det vore önskvärt för att få någon form av skydd mot de mest omstörtande förslagen från ytterlighetspartierna. Blockpolitiken skapar bara osäkerhet och vi riskerar växelvis maktövertagande. Tror dock inte heller att det händer mycket nu. S kommer inte göra mycket på skattesidan. Möjligen nån lite tramsskatt. I de stora frågorna som Energi etc råder ju mer eller mindre samsyn med den tidigare regeringen.

    SvaraRadera
  6. Man får inte glömma att vi som investerar gör det i alla tider, oavsett regeringar, oavsett krig, oavsett kris i Sverige och i världen.

    Jag tror inte det spelar jättestor roll. Jag var investerare även under sossarnas tid innan, jag har även varit investerare under Alliansens tid.
    Ingen skillnad. Jag som individ är den som köper och säljer på det som är spelreglerna. Ibland ändras det och då får jag ändra mig jag med.

    Sverige fick igår det värsta tänkbara scenariot och det för att Expressen inte slutade med sitt drev mot SD. SD å andra sidan älskade varenda minut av löpsedlar, de slapp och redovisa sin politik och de kunde köra på offerkortet. Win-win för dom. Men för Sverige är det en katastrof politiskt.

    Vi investerare kommer ändå alltid att överleva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym

      Vi har hållit ett demokratiskt val. En viktig del av denna process är ju att man respekterar valresultatet.
      Hur kan det då vara en katastrof politiskt??? Är det för att du inte gillar valutgången???
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
    2. Att 13 procent stödjer ett parti som har sina ideologiska rötter i rasismens och främlingsfientlighetens grumliga träskvatten är ett misslyckande för hela det politiska systemet. Sorgligt. Solkigt.

      Hur det blir för investeringarna är sekundärt. Det medmänskliga måste gå först.

      Radera
    3. Tack! Håller helt med. Att rösta på ett nazistparti är för mig inte värdigt ett land som Sverige.

      Radera
    4. @Anonym

      I en demokrati så räcker det inte bara att hålla val. Valresultatet måste ju respekteras. I går var det demonstration med utgång från Möllevångstorget här i Malmö. Nätverket ALLT ÅT ALLA hade samlat mer än tusen personer i en demonstration mot valresultatet. Huvudparollen var " SD ut ur riksdagen". Är det SD du kallar ett nazistparti så röstade var femte väljare i Skåne på detta parti. Den stora frågan är väl: Varför?
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
    5. @ Lars - Bara för att många människor gör någonting betyder det inte att det är någonting gott. Det var väldigt många som röstade på NSDAP 1930.

      Radera
    6. @ Anonym - Så du menar att valresultatet inte skall respekteras?

      Radera
    7. @ isse Självklart ska valresultatet respekteras. Vi har en demokrati, där rätten att välja partier i fria val är en grundsten. Men det smärtar mig att se att _så många_ rycks med av den främlingsfientliga våg som nu drar fram genom Europa och att den även sköljer in över Sverige.

      Radera
    8. @Anonym

      Det gläder mig att du respekterar valresultatet.
      Vad som smärtar dig kan vi lämna därhän. Det handlar om respekt för vad andra människor tycker.
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
    9. @ Anonym - Håller helt med i det men jag tror att de måste mötas med öppenhet och argumentation. Fel väg att försöka tiga ihjäl.

      Radera
    10. Vi kör lite enkel matematik här:

      Röst på SD = Man vill ha minskad invandring

      Man vill ha minskad invandring = Man vill inte att människor från andra kulturer eller nationaliteter som har det svårt och eländigt ska få komma till Sverige där vi har det bra. (Ja, vi har det väldigt bra..)

      Man vill inte att människor från andra kulturer eller nationaliteter som har det svårt och eländigt ska få komma till Sverige där vi har det bra. = Rasism.

      Det handlar alltså i mina ögon om solklar rasism, även om Jimmie vill hävda något annat. Att resterande 87% av befolkningen sedan ska respektera att det sitter rasister i riksdagen och kommunfullmäktige tycker jag är lite magstarkt.

      Radera
    11. Jag tycker du konstruerar en halmgubbe, det handlar nog knappt alls om missunsamhet mot folk från andra kulturer. Skulle du fråga en normal svensk hur de ställde sig till att kommunen skulle ta emot 100 svenskar med kostsamma behov och där endast ca hälften kommer att ha arbete även efter flera år i kommunen så skulle många ha en negativ inställning.
      Skulle du fråga samma svenskar hur de skulle ställa sig till att kommunen skulle ta emot ett internationellt forskningslag bestående av icke svenskar så skulle de oftast vara positiva.

      Radera
  7. Jag vill minnas det var inga vinster på bekostnad av personal eller patienter vilket är ett rimligt krav för uppgiften är väl se till så att skattebetalarna får valuta för sina skattegryn?

    Vi kan inte avvika från utvecklingen i europa så oavsett vem som får regeringsmakten kommer utvecklingen i sverige bli som för majoriteten i europa. Passar på säga att jag anser vi enkelt kan pela bort ett lager politiker och deras drängar. Rikspolitk känns onödigt frågan är om vi skall regionfördel a eller behålla det komunala?

    Dekreten kommer från EU översatta och klara, det klarar en region administrera(hoppas jag)

    SvaraRadera
  8. Lundaluppen, hur ställer du dig till en gästföreläsning vid Lunds Universitet? Vi i universitetets finansförening, LINC, hade tyckt att det vore enormt intressant att få lyssna på dig. Om du är orolig för anonymiteten kan vi se till att hitta en härlig mask till dig ;) Din bakgrund och erfarenhet som fundamental analytiker och värdeinvesterare hade lockat många av våra mest hängivna och ambtiösa medlemmar!

    Vid intresse nås jag som är eventansvarig på johan.helgesson@linclund.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fick en skön vision av LL i lösmustasch. Det vore jättekul, men min anonymitet är för viktig för mig. Jag lever och är aktiv i Lund så här på hemmaplan blir det extra känsligt. Jag kan givetvis höra av mig om förutsättningarna ändras.

      Radera
    2. @Johan

      Kan du lätta lite på förlåten, och tala om vad detta enorma intresse kommer ifrån? Är det någon ny ekonomisk teori som sett dagens ljus?? Kort sagt har lundaluppen gjort något som inte redan är känt?? Många av de hängivna medlemmarna får väl sitta lutade över böckerna istället. Lite Harry Markowitz är aldrig fel.
      Ha det bäst
      Lars

      Radera
    3. @Lars

      Låter lite som avundjsuka tycker jag. Teori i all ära, men studietiden skall också motivera våra studenter till att skapa stordåd i framtiden. Att få se intressanta talare live var något som för mig var mycket inspirerande. Lundaluppen följer en teori som kanske inte är unik, men han är en av de få som öppet praktiserar teorien. Han delar med sig av uppgångar och nedgångar i relation till sin portfölj. Jag tror Lundaluppens blogg har inspirerat fler människor i Sverige att börja spara i aktier än vad någon bok har lyckats med.
      Niklas

      Radera
    4. @Niklas. Kan bara instämma! Lundaluppen har satt ordentlig fart på mig i alla fall. Jag köper böcker om investering, läser allt jag kan komma över på bra bloggar och sparar betydligt mer per månad än innan jag hittade hit för två år sedan. Tack LL för inspirationen!

      Radera
    5. @ Niklas

      Jag är absolut inte avundsjuk på lundaluppen. Jag känner inte hans sorger. Jag vet inte vem personen är. Att jag ibland skriver på bloggen är för att jag uppskattar att läsa den.
      Ha det bäst
      Lars

      Radera
  9. Jag gissar att s blir så illa tvugna att ge v något av vad v vill ha ang vinster i välfärden. Annars kommer alliansens budget få fler röster utan stöd från sd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En budget lagd av regeringen måste dock röstas ner med en majoritet, så om alliansen lägger en budgetmotion räcker det inte att den får fler röster.

      Radera
    2. "En budgetproposition lagd" etc. skulle det vara

      Radera
    3. Jag missade att det krävs en majoritet emot, och att det inte blir budgetförslaget med störst stöd som vinner.

      Intressant att prestigen i migrationspolitiken är viktigare än all annan politik tillsammans. Skulle alliansen slänga åt SD ett köttben i form av vissa restriktioner i migrationspolitiken så skulle de troligen få igenom resten av sin politik.
      Måste man kan man kanske höja försvarsanslagen och taket i a-kassan något.

      Jag hade förstått det hela om vi hade haft en WW2 situation där Sverige och Schweiz i princip var de enda länderna där man kunde söka fristad i Europa men så är ju inte fallet nu.

      Radera
    4. Stämmer det verkligen om budgeten? Från SvD idag: "Omröstningen om budgeten är speciell. Det alternativ som får flest röster vinner, mer än så krävs inte. Anledningen är egentligen ganska enkel: något av förslagen måste gå igenom eftersom Sverige inte kan styras utan en ekonomisk plan."

      Radera
  10. Medans herr Löfvén firade med en stor stark, tog Fattigbonddräng fram gravölen... Så dystert var det väl inte, även om hoppet fanns om en annan valutgång. Men det blir sällan så illa som förlorarna tror och befarar, och inte heller så bra som vinnarna inbillar sig i sina drömmar!

    SvaraRadera
  11. Det som är lite märkligt med val i Sverige är att man plockar valsedlar publikt. Det förstår jag mig inte på. När jag röstade nu igår hade jag en olustig känsla när andra stod bredvid och kollade vilka lappar jag tog (jag tog de flesta), men också när jag såg andra ta specifika valsedlar.

    En intressant artikel:
    "Centralt för demokratin. Det faktum att väljarna ska plocka sina valsedlar inför öppen ridå gör att det svenska valsystemet inte lever upp till kraven om valhemlighet."
    - http://www.dn.se/debatt/sa-kan-valhemligheten-sakras-i-de-svenska-valen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med, samtidigt behöver valsedlarna vara öppet synliga så de kan inspekteras. Det är inte ovanligt att folk knycker alla valsedlar för något parti de inte sympatiserar med.

      Radera
    2. Ett icke-problem. Välj de blanka valsedlarna och skriv ditt val.

      Radera
    3. Eller en valsedel med alla partier förtryckta och man sätter ett kryss på det man väljer.

      /M

      Radera
    4. LL, valförrättaren kan kontrollera valsedlarna även om man använder ett bås. Valförrättaren kan bara inte kolla valsedlarna när en person för tillfället plockar valsedlar, men däremot mellan personer plockar valsedlar. Så det är ingen större skillnad gentemot idag, tycker jag.

      Anonym, dock har vi ett valsystem som gör det enkelt att publikt visa vilka man röstar på. Jag tycker att valsystemet ska uppmuntra att man inte visar publikt vem man röstar på. Ett valsystem som uppmuntrar valhemlighet, helt enkelt

      Radera
    5. Hur menar du? Alla som inte vill visa vilket parti man stödjer plockar ju en valsedel från diverse partier.

      Radera
  12. Det vore kul, och kanske dags, för en digital lösning på röstningsförfarandet, som bättre lever upp till kraven om valhemlighet samt övriga regler för att säkerställa att val genomförs på ett korrekt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort problem med ett digital röstsystem är att gemene man inte kan förstå det, eftersom folk i allmänhet inte kan programmera. Och det tycker jag är ett stort demokratiskt problem. En individ i ett samhälle ska kunna förstå hur röstningssystemet fungerar.

      Radera
    2. Hur menar ni här? Att man likt på Bilprovningen går fram till en touchskärm och trycker på olika alternativ istället för att stoppa papperslappar i kuvert?
      Att man inte kan rösta hemifrån med e-legitimation har med påverkan att göra. Att ingen ska kunna stå bakom och hota med stryk om man inte väljer "rätt".

      Radera
  13. Jag tycker det är magstarkt att nästan 6% av befolkningen röstade på ett kommunistparti som härstammar från Stalin som i sin tur skickade flera miljoner i döden till arbetslägren i Gulag.

    Lyckligtvis fick detta parti kalla handen av våran nya landsfader:)

    SvaraRadera
  14. När man läser de politiskt korrekta åsikterna på denna blogg så börjar tanken växa fram att det kanske är bäst det blir krig i Sverige, ett folk som inte vill fortsätta existera kanske inte ska det. Svenskarna kanske måste uppleva genuin skräck för att inse att den anti-svenska (anti-vita) politiken på sikt leder till undergång för värdfolket.

    Orsaken till krig kommer vara Islam som inte är en religion, utan en hatideologi som gömmer sig bakom konfessionell acceptans. På alla platser där islam tillåts växa blir det krig förr eller senare, exempel är många. Egypten, Libanon, Nigeria, Mali, Sri Lanka, Kina, Ryssland, Somalia, Syrien, Irak. När Islam är tillräckligt starkt i Europa/Sverige kommer det bli krig.

    Islams utvidgning sker förenklat på följande sätt:
    - Demografisk förändring genom invandring av muslimer till kristna länder.
    - Krav på särlagstiftning, sharia o.s.v.
    - Terrorattacker
    - Inbördeskrig

    I Syrien har man nyligen nått sista stadiet och kristna slaktas. Den ekonomiska eliten kommer inte vara vinnare i en krigssituation, som jag ser det har denna gruppen mest att förlora.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant frågeställning Anders (inte Elfsborgs-Anders misstänker jag?). Jag har funderat lite på utvecklingen i Arabländerna, är det verkligen så bra det som har hänt.
      Först o främst, jag ställer mig helt neutral i frågan då jag kan för lite om det. Men jag har funderat på hur människorna i dessa regionerna ställer sig till om det blivit bättre eller sämre sedan USA gick in som världspolis. Är det bättre i Irak idag med IS och Talibaner än när Saddam satt vid makten? Syrien, samma sak. Egypten, som var ett var världens största tursitländer, har det blivit bättre idag? Kadaffi i Libyen osv.
      Som sagt, jag är helt neutral pga. ovetskap, men det hade varit intressant att veta hur folket där nere ser på utvecklingen. När man ser på tv osv. så känns det som att man har bytt en viss form av stabilitet och förtryckelse mot instabilitet och krig o elände.

      Radera
    2. @Anders Svensson: Då har alltså rasism och hets mot folkgrupp nått även Lundaluppens domäner.

      @Lundaluppen: Synd att behöva säga det, men jag tror att din lilla utflykt fick kommentarsfältet att spåra ur. Du blev med andra ord sannspådd. Alltid något för proselyterna att ta fasta på.

      Radera
    3. @ Anders Svensson

      Du gör i ditt inlägg gällande att en del människor är mindre värda på grund av ras, kultur eller ursprung. Du skriver "vita" och "svenskar" som synonymer, och som "värdfolk" för de övriga. Du likställer muslimer i stort med islamistiska fundamentalister och sprider hatiska myter om islam.

      Delar du alltid upp världen på detta sätt, i förmodat onda och goda?

      Det Sverige bör bäva inför är inte muslimer utan att åsikter som dina får chansen att influera styret vårt land.

      /liberal och antirastist

      Radera
    4. @ Lundaluppen Du har öppnat Pandoras ask.

      Radera
  15. @Anonym

    Öppnat Pandoras ask? Tror jag inte för ett ögonblick! Aldrig fel att det blir lite drag i värdeinvesterandets gardiner! Eller för den delen åsikter om invandringen! Skulle det bli en debatt har den spårat ur!
    Varför skulle det vara så störande? Förstår jag inte alls
    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
  16. @Anonym 22.12: Jag köper inte ditt resonemang. Begreppet rasism har fått en så bred definition att det närmast har tappat sin betydelse. I princip så är rasism i dagens mediala Sverige = fakta, företeelser eller diskussioner som möjligtvis skulle kunna gynna SD. Hellre inte rapportera och analysera än att riskera en röst till SD. Som skattebetalare tar jag mig rätten att ha en åsikt om vad våra skattepengar ska användas till; skola, vård, omsorg, polisväsende, forskning, och ja, även invandring. Om vi spenderar mer på det ena så blir det mindre över till det andra. Att vilja diskutera kopplingen mellan invandringsvolymer och effekten på vår ekonomi är inte rasism! Möjligtvis kan jag då bli beskylld för egoism men det är något annat. Om det så var 100 000 fattiga bleka tyskar som skulle komma till Sverige så skulle jag fortfarande vilja se analysen. Normalt analyserar vi sönder varje område i finanspolitiken med pareto, orsak-verkan med mera men när det gäller kostnader för invandring så får kostnaden bli vad den blir. Jag röstade inte på SD men jag tycker det är oerhört konstigt att vi inte kan diskutera för- och nackdelar liksom möjligheter och utmaningar relaterat till invandring.

    Mycket av de 13% som SD fick är säkert proteströster. Som demokratiskt valt parti har de behandlats på ett sätt som inte är värdigt Sverige. Demokratiska torgmöten störs, valplakat rivs ner och extremvänstern begår dataintrång ivrigt påhejade av etablissemanget. Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ har en vidrig människosyn och uppmuntrar till ett annat men fullt jämförbart hat. Tänk om moderater i kostym hade försökt störa ut deras möten eller riva ner deras plakat! Vad hade hänt om ett gäng högerextrema hade hackat ett feministiskt webbforum? Jag gissar att reaktionerna hade varit något annorlunda.

    Om den enda frågan i riksdagsvalet hade varit mer eller mindre invandring så hade SD sannolikt fått avsevärt mer än 13%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt klart en poäng här. Det är otroligt lågt i tak i dagens Sverige. Tyvärr.

      Radera
    2. Lite märkligt att man aldrig ser något i media vad det kostar. Sedan är det ju självklart så att om man i en ekonomi har en viss skatteintäkt som ska räcka till samhällets invånare och man ökar populationen som ska ta del av dom offentliga finanserna men skatteintäkterna sjunker, ja då får något stå tillbaka. Det är väl inte konstigare än i familjen när man får gäster som ska gödas med mat, dom ska duscha, ha rena sängkläder osv. Naturligtvis så ökar utgifterna, och nån måste ju betala. Barnens veckopeng får stryka lite på foten, hustruns tandläkarbesök får vänta en månad ytterligare, dom nya vinterdäcken till bilen får vänta en säsong till.

      Radera
    3. @Isse: "Lågt i tak i Sverige?" Du kan uttrycka precis vad du vill i detta land så länge du inte hetsar mot andra människor. Vi är ett av få länder med genuin yttrandefrihet.
      Sen kanske människor reagerar när du säger saker som de inte håller med om. Men så är det att vara vuxen.

      @Tompamannen, det finns att läsa i Sveriges budget vad invandringen kostar. Sen finns det uträkningar från olika källor som man kan välja mellan.

      Ni som är helt fixerade vid "kostnader", "islamifiering"och annat. De människor som kommer hit behöver vår hjälp. De är offer för krig och omständigheter i sina hemländer som gör att de måste lämna allt de äger och har för att fly.

      Det finns självklart nackdelar med att de kommer så många människor samtidigt. Men vi räddar dessa människor och det är något som ingen kan ta ifrån oss. Jag är helt övertygad om att det kommer löna sig för Sverige på längre sikt.

      Vi har det fruktansvärt bra i vårt land. Om någon har råd och resurser så är det vi. Det tycker 87% av Sveriges befolkning. Var stolta för det och hjälp till istället för att gå bakom och gnälla på de som försöker göra något.


      Radera
    4. @ Andree Lågt i tak när det inte ens går att diskutera vissa ömtåliga frågor. Du drar igång själv med taggarna utåt. Det går inte att diskutera invandringspolitiken/integreringspolitiken. Knappast att vara vuxen när man inte ens kan komma med annat än floskler och bunta ihop alla som bara så lite tar frågan i sin mun med de värsta extremister. Lågt.

      Radera
    5. @ Andree igen. Såna som du är reptilsnabba att peka med fingret mot precis alla som inte tycker som ni. Yttrandefrihet fungerar bra när man ryggdunkar etablissemanget. Annars blir det jobbigt. Nej nu lämnar jag denna diskussion. Det slutar bara som vanligt med att någon självutnämnd samarit talar om för oss mindre vetande hur det ligger till.

      Fortsatt trevlig kväll.

      Radera
  17. Fakta slår alltid åsikter och fakta är att Europa är kontinenten med mest krig på planeten. Flest döda och flest konflikter. Det är svårt att skylla det på muslimer även om jag inte betvivlar en sekund att vissa kommer att försöka. Senast skyllde man det på judar. Enda hotet mot vårt land är den ständigt ökande andelen idioter och av dessa utgör nog invandrare en mindre del. Man är antagligen inte är en komplett idiot om man lyckas ta sig hit. Vi är trots allt landet där fler ungdomar söker till paradiset hotel än Lärarhögskolan så vi bör nog börja skylla våra egna problem på oss själva. En förmåga som efterlyses både på individnivå och i stort.

    SvaraRadera
  18. Bara för att klargöra: jag håller inte alls med om Anders Svenssons syn om en anti-svensk politik ovan. Enligt min mening bör vi hjälpa våra medmänniskor i världen så gott vi rimligen kan. Det är en balansgång där jag inte tror någon vill "ge bort allt" och sätta egna barn i nöd, samtidigt som jag ärligt talat tror att mycket få tycker att folk som riskerar döden där de kommer ifrån ska skickas tillbaka.

    Att religioner som möts leder till problem är väl ett historiskt faktum. Att vi kristna (eller ateister, agnostiker, etc. som många här är) ska vara rädda för muslimer här i landet är inget jag skriver under på. Jag är egentligen mot alla typer av kollektiva bedömningar av människor, har instinktivt svårt även för klassbegreppet.

    Jag tycker ändå inte att diskussionen här spårade ur men det är en typ av diskussion som kräver moderator och det hinner jag inte vara. Därför stänger jag kommentarsfältet i det här inlägget och ber er ta vidare diskussion på mer politiska forum. Ett utmärkt exempel är min bloggranne Cornucopia.

    SvaraRadera