fredag 21 februari 2014

Rapport från Lundbergs

Igår kom Lundbergföretagen med sin bokslutskommuniké och det har inte hänt jättemycket, det intressanta händer i verksamheterna inte i investmentbolaget. Herr Lundberg och hans kompanjoner har stärkt ställningarna på samtliga fronter:
  • Substansvärdet den 18 februari var 352 kronor per aktie vilket tyder på en substansrabatt på ca 18 procent med dagens pris på 290 kronor
  • 1,2 miljarder investerades under 2013 i noterade aktier, främst i Indutrade (848 miljoner) där man köpte loss aktier när Industrivärden sålde
  • 509 miljoner investerades i det egna fastighetsbeståndet, en sänkning från föregående års 948 miljoner
  • För andra året i följd har man ökat skuldsättningen, som nu uppgår till 43 procent av fastigheternas värden (all upplåning sker mot fastigheterna), eller 9 procent av de totala tillgångarna. Belåningen är nu nästan uppe i 2010 års nivå, vilken sedan minskade genom försäljningen av Cardo.
  • Utdelningen höjs till 4,60 kronor vilket motsvarar en direktavkastning på 1,58 procent till dagens pris
Substansrabatten till trots tycker jag Lundbergföretagen är lite för dyrt idag, flera av de största innehaven är ganska högt värderade på börsen: Holmen, Hufvudstaden och Husqvarna några exempel. 
Utdelningen från Lundbergs har alltid varit sparsam. Lundberg bygger sin pengamaskin sakta men säkert och vill man ha ett större kassaflöde får man sälja av lite aktier istället.

19 kommentarer:

  1. De skulle väl rätt enkelt kunna dubbla utdelningen (föreslagen utdelning: 570 MSEK), om de väljer att inte investera något av utdelningarna de erhåller från de noterade bolagen (under 2013: 1179 MSEK). Lägg sedan till värdet/kassaflödet från den egna fastighetsrörelsen.

    SvaraRadera
  2. Men kommer du att göra bättre investeringar än Lundbergs över tid? För min del vill jag gärna att Lundberg allokerar kassaflödet. Jag skulle vara intresserad av Lundbergs även om utdelningen slopas helt...

    SvaraRadera
  3. Och själv får man stå vid sidan av och vänta på att kunna köpa in sig, kan dock mycket väl dröja rätt länge som LL påpekat tidigare...

    SvaraRadera
  4. Köp på dig er i de innehav som Lundbergs har iställe Herr Falck! Go balls deep i Skanska till exempel som Lundbergs satsade lite krut på nyss om jag inte missminner mig. Tack LL för en trevlig blogg!

    / 10thdoc

    SvaraRadera
  5. Lundbergs köpte in sig i Skanska på 116. Idag ligger den på 134 och jag tycker den börjar se dyr ut, precis som JM, Peab och NCC. Husqvarna har visserligen gått upp 25% sedan Lundberg började tanka dom för nått år sedan, men hur spännande verkar Husqvarna vara? Han måste veta nått Fredrik som vi andra inte vet :)

    SvaraRadera
  6. Köpte skanska på 116? Sist de handlade var de runt 130kr och gången innan de (oktober 2012 om jag minns rätt) köptes det för mellan 103-112kr/ aktie

    // E

    SvaraRadera
    Svar
    1. I bokslutet står det att dom under 2013 köpte 1 miljon aktier i skanska och att dom betalade 116 miljoner för dessa.

      Radera
    2. Det står också i bokslutet att 1 miljon Skanska-aktier köptes i februari 2014 för 130 miljoner kronor.

      Radera
    3. Vet inte om det hjälper upp diskussionen men jag får Lundbergs totala GAV (inklusive de rapporterade 2014-köpen) till 112 kronor per aktie.

      Radera
  7. 12 september köpte Fredrik Lundberg 3.000.000 aktier i Skanska. Men det kanske var i egenskap av privatperson. Då stod kursen i runt 115-116kr.
    Jag tänkte mest på det som anonym skrev, 116kr och 1 miljon aktier. Det var väl det jag läste i nån nyhetsrapport. LL's GAV på 112 stämmer säkert. Som anställd är det riktigt förmånligt att handla i Skanska. Så länge outperformmålen uppnås får jag lika många aktier som jag köper efter 3 års inlåsningsperiod, plus utdelningar så klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat i Lundbergföretagens redovisning. Fredrik Lundberg handlar en hel del privat också.

      Radera
  8. re 10thdoc Varför köpa innehaven direkt, om Lundbergs handlas till 18% substansrabatt ?

    Lundaluppen: hur värderar du Lundbergs onoterade innehav, Lundbergs fastigheter, när du räknar ut ev. substansrabatt ?
    Använde du anskaffningsvärdet från http://www.lundbergforetagen.se/vara_innehav/andel_och_varde.aspx
    när du räknade ut GAV på 112 kr ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Substansvärde och rabatt - där använder jag siffrorna som Lundbergs själva redovisar.

      För GAV summerade jag anskaffningsvärden från 2012 års redovisning med inköpen 2013-2014.

      Radera
  9. Hej,

    Är det någon som vet om det är möjligt att komma i kontakt med Lars?

    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. @J
      Har förstått att du uppskattar en del av mina inlägg. Vad undrar du över?
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
    2. Svårt att slita dig Lars? :)

      Radera
    3. @Anonym
      Det kan du ge F-A-N på! Du skulle bara föreställa dig min vilja att ge signaturen Carolus eldunderstöd!
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
  10. Du är ju ganska finanstung LL, hur ser du på Wells Fargo? Buffet har ju en inte helt oansenlig mängd aktier...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag skulle köpa någon amerikansk bank skulle det bli Wells Fargo. Jag anser dock att de svenska bankerna verkar på den bästa bankmarknad jag känner till i världen. Konkurrensen i USA är fullständigt annorlunda (=den funkar nästan), det slipper man i Sverige.

      Att köpa amerikanska banker, och utländska banker överhuvudtaget bör i mina ögon främst göras till utbombade priser, och där är inte Wells Fargo idag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.