tisdag 22 januari 2013

Sparande

När du tröttnat på mina budord kan jag rekommendera att kika igenom bloggen Miljonär innan 30 som precis vaknat till liv igen. Bloggen har några år på nacken och handlar om en kille som genom ganska extremt sparande på kort tid sparade ihop en miljon kronor. Han hade ingen fantastisk inkomst, ingen genomtänkt investeringsstrategi, inga arv och inga lottovinster.

Bloggen har ca 500 korta inlägg och tog mig någon timme att ögna igenom i kronologisk ordning. Jag kan rekommendera den som något av ett tidsdokument över en lågkonjunktur. Jag kan inte precis rekommendera hans placeringsstrategi, men avkastningen från placeringarna är inte fullt så avgörande vid så hastigt sparande.

När finanskrisen såg som mörkast ut sjönk antalet blogginlägg kraftigt, från ett om dagen under högkonjunkturens 2007 till ett i månaden. Där tänkte jag att snart säljer killen alla sina fonder på botten och börjar räntespara - men icke. Han härdade ut och fortsatte plöja in pengar i de hårt prövade tillväxtfonderna och belöningen kom snabbt under återhämtningen 2009. Han lyckades även öka sin belåning och investera ytterligare under finanskrisen, inte något jag kan rekommendera, men man måste beundra hans psyke.

Om du vill ha din egen miljonportfölj kanske Miljonär innan 30 är ett exempel att följa? Ytterligare läsning om extrem sparsamhet finner du i en annan insomnad blogg, Early Retirement Extreme, där särskilt kassaflödesskisserna är bra och inspirerade min "rik eller fattig"-klassificering.

5 kommentarer:

  1. Du har presterat många bra inlägg senaste tiden. Finns ett nytt inlägg varje gång man kikar in här och det uppskattas verkligen. Bra jobb med bloggen.

    Nu är det väl ca en månad sedan du köpte aktier i Beijer Alma den 21:e december. Hur ser det ut på investeringsfronten för dig. Vad jag vet så brukar du ju inte spekulera något i om börsen ska upp eller ner så det borde väl snart bli dags för nytt inköp?

    Hur ser din bevakningslista ut nu? Har det tillkommit någon aktie eller kanske fallit bort någon? Ska du gå in i ett nytt bolag eller finns det aktuella innehav som ser attraktiva ut? Jag väntar med spänning på att du ska redovisa nästa inköp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är dags på fredag eller måndag. Beijer Alma har ju haft den dåliga stilen att bli 8-10 kronor dyrare, så jag funderar en del på var jag ska lägga krutet.

      Radera
  2. Att spara 22tkr av 28tkr. Då kan man inte göra mycket kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja han är rätt extrem. Men det är väl en fråga om prioriteringar. Tycker man inte sparande i sig själv är kul så kommer man nog aldrig lyckas spara i sådan takt.

      Radera
  3. Jo men att spara typ 14tkr av 28tkr är ju rätt mycket det också och då man kan leva ett mer normalt liv. Sen är ju ränta på ränta effekten det viktigaste. Om man lyckas få 10% avkastning över en 40årsperiod blir det 45ggr pengarna, om man lyckas som buffet me 20%avkastning blir det 1500ggr pengarna...

    PS. Kan bara hålla med första inlägget att lundaluppen bloggen håller sig i form. Mer intressanta nyheter/inlägg här än på di.se helt klart... ds.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.