onsdag 2 januari 2013

Bloggbokslut 2012

Bloggåret avrundas som alltid med ett bloggbokslut för 2012. Jag är något av en "periodare" när det gäller bloggen och tidvis har jag varit rejält inspirerad det här året, därmed har antalet inlägg ökat. Här är en sammanställning av bloggens historik i siffror:


2012
2011
2010
Antal inlägg
202
116
156
Antal unika besökare
55 271
34 390
15 194
Antal besök
285 578
162 220
61 879
Flest besök under en dag
1 325
1 078
615
Antal sidvisningar
496 986
254 499
109 752
Blogginkomster (kr)
4 648 
1 691
1 462

Antalet sidvisningar stämmer inte riktigt mellan Google Analytics och Google-ägda Blogger, siffrorna ovan kommer från Analytics.

De populäraste sidorna räknat i sidvisningar under året var:
  1. Bevakningslistan
  2. The Intelligent Investor
  3. Svenska preferensaktier
  4. Hur äga aktier 2012? Depå, VP-konto, ISK eller KF?
  5. Investeringsstrategi, val av företag och aktier
Bevakningslistan har varit ett populärt inslag under året i flera omgångar, och uppdateringar av listan efterfrågas ofta i kommentarerna. The Intelligent Investor och Investeringsstrategin är två sidor jag länkar statiskt till från "Börja här" i högerspalten vilket till stor del förklarar deras popularitet. Preferensaktierna och Hur äga aktier är två ingångssidor som ligger högt i Google-sökningar och som leder många nya besökare till bloggen. Detta är jag såklart tacksam för men det har verkligen inte varit ett medvetet optimeringsarbete som lett fram till detta.

De mest kommenterade inläggen under året var:
  1. Läsarfrågor
  2. Bevakningslistan
  3. The Intelligent Investor kapitel 1
  4. Investeringssparkonto 2013
  5. Fattig, rik eller mittemellan
Antalet kommentarer har ökat rejält under året, vilket säkerligen är en anledning till det ökade antalet sidvisningar jämfört med antalet unika besökare. Jag är oerhört glad och tacksam att ha en så aktiv och positiv läsekrets, mitt "modereringsarbete" har i princip gått ut på att radera någon dublett, annars har mindre konflikter lösts genom att kommentatorerna själva bett varandra om ursäkt. Jag försöker själv vara noggrann med att svara på alla kommentarer där ett svar förväntas från mig, inklusive kommentarer på mycket gamla artiklar.

Kommentarerna har verkligen höjt bloggen till en ny nivå och jag vill tacka alla er läsare för att ni läser och även ger tillbaka genom kommentarena, fortsätt så 2013!

15 kommentarer:

  1. Tack ska du ha, jag uppskattar verkligen att ha möjlighet att ta del av dina tankar och funderingar (samt ta rygg på dina investeringar) även om jag inte känner att jag har något att tillföra i form av kommentarer.

    /Peter

    SvaraRadera
  2. Tack själv för en informationsrik blogg!

    Nu är lite nyfiken hur mycket du tjänar på denna blogg. Vill du avslöja årets AdSense resultat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte man får avslöja några kommersiella detaljer enligt Adsense-avtalet, annars skulle jag gärna lägga upp en tabell över den utvecklingen också.

      Intäkten täcker med rejäl marginal kostnaderna för bloggen (=domänregistrering) men timtaxan är mycket låg.

      Radera
    2. Oj, bra att du sa det. Konstig, aldrig hört något om det. Hittat bara det här:

      "Oaktat det föregående får Du sanningsenligt redovisa storleken på de bruttobetalningar Du erhållit av Google i enlighet med Programmet."

      Radera
    3. OK, jag läste igenom lite till nu. Tack för hjälpen, jag lägger till en rad i tabellen :-)

      Radera
    4. Imponerande vinst från din bloggande! Det är inte riktigt "passiv" inkomst, men kul att faktiskt tjänar en slant från något man tycker är kul.

      Radera
    5. Det är en bra bit kvar till Blondinbella :-)

      Radera
  3. Tack för en super blogg, ser fram emot läsa vidare 2013!

    SvaraRadera
  4. Bästa ekonomibloggen i Sverige, tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla blogginlägg 2012! Verkligen intressant att följa din blogg, jag har lärt mycket. Ser fram emot fler inlägg från dig under 2013. Och kul att du kan få någon slant för allt jobb du lägger på din blogg!

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa i din blogg hur du resonerar även om vi har helt olika placeringsinriktningar. Även de kommentarer och diskussioner som inläggen resulterar i är intressanta. Ska bli kul att följa din blogg 2013.

    SvaraRadera
  7. Jag knappar oftare in lundaluppen än afv eller di, nuff said.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle behöva en gilla-knapp här ;-)

      Radera
  8. Tack för ett mycket bra år med en aktiv lupp. Håller med om att kommentarerna höjer nivån ytterligare!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.