fredag 23 november 2012

Inköpsdags

Det var ett tag sedan jag redovisade bevakningslistan. Några av intjäningsantagandena är uppdaterade, liksom såklart aktuella kurser. Just nu ser Apple rent mekaniskt billigast ut. Jag kommer att sitta och grubbla lite över listan under helgen, men det mesta talar för ytterligare Fortum-inköp.

En förklaring till bevakningslistan finns i detta inlägg.


Aktie
Valuta__EPS_P/E_Mot. pris__Kurs_K/M

Apple
USD
44.2
20
883.2
571.5
0.65

Handelsbanken
SEK
20
15
300
219.6
0.73

A.P. Möller-Maersk A
DKK
3500
15
52500
38840
0.74

Industrivärden C
SEK
9.7
13.5
130.95
97.2
0.74

Sampo A
EUR
2
15
30
24.69
0.82

Fortum
EUR
1.4
12
16.8
13.96
0.83

Beijer Alma
SEK
8.6
15
129
110.5
0.86

Avanza
SEK
8.3
18
149.4
129.5
0.87

Investor A
SEK
11.2
13.5
164.7
144.4
0.88

Microsoft
USD
1.85
15
30.75
27.7
0.90

Swedbank
SEK
11
12
132
120
0.91

Google
USD
31.9
18
674.2
667.97
0.99

Hennes & Mauritz
SEK
11
20
220
218.5
0.99

Johnson & Johnson
USD
4.2
15
63
69.56
1.10

Lundbergföretagen
SEK
13.5
15
202.5
224.5
1.11

Alfa Laval
SEK
7.4
15
111
124.7
1.12

Wal-Mart Stores
USD
4
15
60
70.2
1.17

SKF
SEK
9
15
135
159.4
1.18

Atlas Copco
SEK
8.1
15
121.25
151.2
1.25

Procter & Gamble
USD
3.6
15
54
69.59
1.29

SCA
SEK
8.5
12
102
131.9
1.29

Unilever PLC ADR
USD
1.9
15
28.5
38.02
1.33

The Coca-Cola Co
USD
1.85
15
27.75
37.93
1.37

Coca-Cola-analysen börjar bli pinsamt gammal, det är kanske läge för en uppdatering. Någon som tycker mina siffror är uppåt väggarna?

29 kommentarer:

  1. Ett par nybörjare frågor; vad är mot. pris och k/m?

    SvaraRadera
    Svar
    1. mot. pris = motiverat pris
      K/M = kurs/motiverat pris
      så ett högt K/M innebär att aktiekursen är högre än vad lundaluppen anser motiverat.

      Radera
    2. Tack defensiven, jag borde nog haft med en förklaring...

      Radera
  2. Uppåt väggarna vet jag inte om de är men jag tycker personligen att det mest intressanta med listan är att de företag som jag tycker är de mest utpräglade konsumentvaruföretagen börjar att se riktigt ordentligt dyra ut. Fast jag måste samtidigt medge att en betydande del av min bias består av förställningen om att västvärldens konsumenter inte kommer att vara särskilt köpglada de närmaste åren. //Stavros

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gissning är att alltför många har jagat samma typ av aktier, d.v.s. stora säkra konjunkturokänsliga företag med en bra utdelningshistoria. Tar konjunkturen fart igen kommer det att bli en sektorrotation bort från dessa.

      Mvh
      Mattias

      Radera
  3. Hej Lundaluppen och tack för en intressant blogg.

    Hade varit kul om du kunde ta en titt på ABB. Försöker göra analys själv då jag tycker företagets verksamhet är väldigt intressant och framtidssäker men tycker det är svårt att veta hur jag ska göra då företaget är listat både i Sverige, Schweiz och US. Kanske inte behöver bli en analys av ABB utan mer ett inlägg om hur man ska se på multinationella företag som ABB?

    Mvh,
    Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Här finns en äldre analys av ABB.

      När det gäller att köpa det ska du givetvis köpa aktierna i Sverige, det kommer garanterat att minimera dina omkostnader.

      Radera
  4. Hur ser du på Industrivärden? är det ditt innehav av SHB i din befintliga portfölj som gör att du avstår?

    Framtidsinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte riktigt släppa känslan av att varje aktivitet från ledningen är feltajmad. Förtroendet är helt enkelt inte på topp, man behöver göra något bra för att komma tillbaka. Innehaven tycker jag däremot om.

      Radera
  5. Hej Luppen tack för en bra blogg.

    Hur kommer du fram till de P/E du anser motiverade för de olika bolagen? Jag ser att 15 verkar vara din övre gräns för de flesta (precis som Graham) men att du gör undantag för ex apple?

    Dessutom verkar mot.pris för apple vara fel?
    Ska inte mot.pris vara EPS*P/E, vilket med dina siffror blir 44,2*20 = 884 och inte 943,2.

    Mvh Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ser verkligen skumt ut, jag har klippt och klistrat från ett Excelark, fattar inte hur det kunnat bli fel...

      Radera
  6. Se där ja. Mycket uppskattat att du gjorde detta inlägg. Jag själv har inte köpt något på ett tag då jag inte haft tiden att engagera mig något i börsen på sistone. Nu börjar det bli dags då pengarna annars blir liggandes på hög...

    Har ju sneglat på apple med tanke på deras kraftiga nedgång, är helt klart köpsugen på apple då jag inte är dem sedan tidigare, helt klart dags att plocka in dem i portföljen.

    Äger sedan tidigare fortum och kan helt klart fortsätta öka där utan att fortum tar för stor del av portföljen. Är dock klart oroad av hur det går för dem i ryssland, gillar inte alls den satsningen om jag ska vara helt ärlig. Jag vill inte ta del av den ökade belåningen som sker till följd av denna satsning...

    Vore trevligt om du presenterar en tydlig redogörelse kring varför du väljer som du väljer när ditt köp blir av

    SvaraRadera
  7. Wow! Intressant att du tycker Apple är (relativt) köpvärt vid nästan det dubbla av dagens pris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns ett fel som jag uppdaterat, men 880 dollar verkar vara en rimlig värdering tycker jag.

      Radera
  8. Hej,

    Intressant lista. Vad gäller SHB så verkar årets vinst bli högre än dit förväntade EPS. De första tre månaderna var vinsten per aktie 15,95 kr, vilket motsvarar en årsvinst på minst 15,95/0,75=21.26 kr/aktie. Jag säger "minst" då tredje kvartalets vinst ofta hålls nere på grund av semestermånaderna. Enligt SME direkt så förväntar sig analytikerna en vinst på 22,66 kr/aktie.

    Mvh, /Jon

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant med en uppdatering av Coca-Cola analysen då detta är ett bolag jag ständigt bevakar.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  10. Apple skulle inte jag investera i, på tok för osäkert bolag. Lever idag till största delen på sin iPhone, vilket utvecklingen för har stagnerat rejält. Apple är inte längre det innovativa företag det en gång varit och jag tycker det finns företag som t.ex. Samsung som senaste året visat på större framfart. Sedan är hela branschen rätt oförutsägbar. Vem trodde för 10 år sedan att Apple skulle vara så stora idag, de var väl ändå nära att kursa ett tag? Och vem vet om 10 år kanske det är Yahoo som börjat satsa på mobiler och operativsystem och kommer vara nästa Nokia, Apple etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Apple kommer kanske vara dagens Nokia om 10 år...

      Radera
    2. Ni missar poängen när ni pratar om Nokia och Samsung. Framtidens teknikbolag behöver kompetens i flera områden, inte bara telefoni eller hårdvaran.

      I många år har vi haft bra bolag med bra produkter inom hemelektronik, men ingen har kunnat knyta ihop dem för att de saknar kompetens.

      Apple har möjlighet att knyta ihop allt teknik under ett tak. Det har Google och Microsoft också, fast de ligger efter och hade inte en geni som kunde göra det hela konsument vänlig.

      Radera
    3. Apple har gått som tåget de senaste åren - IPod, IPhone och iPad m.m.
      Det kan gå bra även framåt, men för egen del misstänker jag att Apple måste fortsätta med banbrytande produkter så som de ova nämnda och liknande, annars kommer konkurrenterna ifatt. Den vaksamme kan nog se vart det lutar redan de närmaste 2-3 åren. Kommer inget nytt häftig inom 2-3 år så är det nog hög tid att lämna aktien.

      Radera
    4. Jag är också osäker på hur branschen ser ut om tio år, därför har jag en liten "portfölj" med Apple, Google och Microsoft. Förhoppningsvis kommer minst två av dessa att fortsätta lyckas.

      Radera
    5. En följdfråga på det; Hur kan du tycka att det är motiverat att betala upp till P/E 20 för Apple om du är osäker på hur branschen ser ut om 10 år? P/E 20 betalar man väl bara för företag man med stor säkerhet kan anta växa snabbt de närmsta 10 åren. Jag säger inte att Apple är en dålig investering (dock skulle jag själv aldrig köpa) men att betala P/E 20 kanske prisar in för mycket (osäker) framtid?

      /Danne

      Radera
    6. @Danne: det är kompenserat för nettokassan. Dessutom har Apple åtminstone hittills haft en imponerande tillväxt.

      Radera
  11. Hej Lundaluppen!

    Kul med nya inköp igen. Jag funderar på Microsoft. Jag tror uthålligt P/E där ligger kring 2.5-2.75 i EPS minst. Man gjorde en nedskrivning i år därav lägre EPS. Det fria kassaflödet i MSFT är magnifikt. EV delat med fritt kassalföde är ca 7,5. AAA-rankat också.

    / Whimsical

    SvaraRadera
  12. Ni som äger och följer Beijer Alma - skulle ni säga att 110 är en bra nivå att gå in i bolaget eller tror ni kursen sjunker mer närmaste tiden? Gissningar, jag vet, men följer man ett bolag får man en viss känsla vart kursen pekar. Spontant känns 110 som en mkt attraktiv nivå, med både bra direktavkastning och uppsida, det mesta efter rapportbesvikelsen verkar redan "inprisat".

    Erik

    SvaraRadera
  13. Kanske dags för en uppdatering? Det måste se betydligt dyrare ut nu än för 2 månader sen?

    SvaraRadera
  14. Hade du tänkt sälja av innehaven vid för hög kurs eller låter du de ligga bara?
    En standardregel är ju att köpa under PE15, men betyder det att man bör sälja sina nuvarande innehav när den nivån nåtts? Vad anser du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de går väldigt kraftigt över är det ett möjligt skäl att sälja. Men jag är ganska försiktig med försäljningar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.