fredag 26 oktober 2012

Rapport från Apple

Apple kom med sin kvartalsrapport idag (igår?) vilken avslutar bolagets brutna räkenskapsår. Året som helhet är ett nytt rekordår med omsättningsökning på 45 procent och en vinstökning per aktie på 60 procent.

Jodå, sextio procent är rätt hyggligt. Vinsten per aktie var 44,15 dollar, vilket med en kurs på 609,54 dollar ger en P/E på 13,8. Om vi justerar för bolagets kassa och verksamhetsfrämmande investeringar på 129 dollar per aktie blir P(netto)/E 10,9. Det vore såklart ganska naivt att räkna på en långsiktig vinsttillväxt på 60 procent, men 10,9 skulle enligt Grahams tillväxtformel motsvara 1,2 procent, är det rimligt? Jo det är rimligt om man tror att Apple inom kort kommer att köra rejält i diket och tappa sin status. Detta är såklart inte fullständigt omöjligt men jag fortsätter nog satsa mina sekiner på att att det inte händer.

Är allt frid och fröjd hos Apple? Jag tror nog det på det stora hela, men om man vill leta orosmoln bör man jämföra med förra kvartalets siffror. iPad-försäljningen har sjunkit, kanske i avvaktan på iPad Mini? iPhone-försäljningen ökade mycket blygsamt, kanske för att större delen av kvartalet varit en väntan på iPhone 5? Mac-försäljningen har ökat rejält visserligen, men det har inte så stor betydelse för Apples resultat.

Jag har inte hunnit läsa alla kommentarer från Apple-analytiker och -kännare, men spontant är iPad-siffran svårast att bortse ifrån. Jag får återkomma till det när jag läst på lite mer...

6 kommentarer:

  1. Det är inte konstigt att det går lite trögare för Apple. Konkurrenternas produkter har börjat släppa produkter som är lite spännande än det Apple kommit med. Google har verkligen finputsat Android som nu är nästan lika snabb som iOS, men med mycket mer funktioner.

    Förut var Apple de som kom med innovationerna, och de andra följde efter. Nu sker det motsatta, Apple måste följa konkurrenterna. Konkurrenterna har visat att många föredrar lite större skärmar på smartphones, och mindre skärmar på plattor.

    Ett annat problem med Apple är att alla som gillar Apple redan äger deras produkter. Finns inte så många fler att övertyga längre.

    SvaraRadera
  2. @Anonym.
    Jag kan börja med att säga att jag inte håller med om någonting. Apple följer? Nej, verkligen inte. Lou har sammanfattat detta väl, jag hänvisar till hans inlägg i denna del: http://fundamentalanalys.blogspot.se/2012/09/apple-leder-varlden-foljer.html.

    Alla redan äger Apple? Åter igen, nej verkligen inte. Man har bara skrapat på ytan i Asien (där man för övrigt är löjligt populär). Det finns helt overkliga tillväxtmöjligheter kvar.

    Lundaluppens inlägg
    Jag är knappast en "Apple-kännare" men jag tror mig kunna bidraga med lite intressant information.

    Att iPad-försäljningen inte skulle slå nytt rekord var väntat för mig. Ryktena om en helt ny produkt, en s.k. iPad Mini har hållt tillbaka köparna. Det är för övrigt precis samma mönster vi såg med iPhone-försäljningen förra kvartalet. Under Q4 2012 ökade iPad-försäljningen med 26 % (Q/Q). Om man jämför med Q3 2012 (17m enheter) minskade dock försäljningen med drygt 12%. Procentuellt sett ökade iPad-försäljningen ungefär lika mycket som iPhone-försäljningen ökade förra kvartalet (26v28%). Lite beroende på hur supply-constrained Mini kommer vara ser jag Q1 2013 som en månad där iPad har möjlighet att slå nytt försäljningsrekord.

    Angående iPhone-försäljningen. Det är naturligt att Cook vill jämna ut försäljningen mellan i vart fall två kvartal, snarare än att få ett RIKTIGT bra kvartal. Denna fråga blir dock ganska hypotetisk eftersom jag inte tror det vore möjligt att möta efterfrågan även om man velat (väldigt hög efterfrågan). Q4 2012 verkar dock varit mer supply-conasrained än indended. Cook sa såhär under konferenssamtalet i anslutning till rapporten: The demand for iPhone is extremely robust. We're thrilled with what we see. We're in a significant state of backlog right now, but our output has improved significantly since earlier this month. I'm pleased with the current level of output in the largest volume ramp in Apple's history. It's difficult to predict when supply and demand will balance, but I'm confident will can supply quite a few iPhones.

    Jag får bryta här, måste till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under dagen har jag fått några kompletterande frågor på min blogg angående Apples rapport, så jag kommer fortsätta resonemangen där.

      Men värt att nämna angående iPhoneförsäljningen är också att septemberrapporten (Apples Q4a) ENDAST omfattar nio (9) dagars iPhone5-försäljning. Dessa nio dagar har ej heller skett på samtliga marknader. Målsättningen från bolagets sida är att man ska ha hunnit lansera iPhone 5 i alla 100 länder under nästkommande kvartal (detta är dock en förhoppning och det är inte alls säkert att man hinner det).

      Rapporteringsvis har iPhone5-försäljningen således knappt börjat.

      Radera
  3. Hej,

    Hur räknar du ut K/M talet på dina aktier?

    EPS*PE/Kursen?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.