torsdag 17 maj 2012

Rapport från Wal-Mart

Idag släppte Wal-Mart sin kvartalsrapport för första kvartalet i deras brutna räkenskapsår, dvs. för perioden 1 februari till 30 april. Det är faktiskt svårt att finna någon svag punkt alls i rapporten:
  • Försäljningen har ökat med 8,6 procent sedan samma kvartal förra året, där International som vanligt vuxit snabbast med 15 procent. De båda amerikanska segmenten har också vuxit, både totalt och i jämförbara butiker.
  • Rörelseresultatet har stigit med 8,3 procent och resultatet per aktie har stigit med 11 procent, från 98 cent till 109 cent.
  • Snabbväxande International står nu för 29 procent av omsättningen och blir allt viktigare i totalen.
  • Rörelsemarginalen i International förbättrades till 4 procent, men det finns fortfarande förbättringspotential upp till U.S. som har 7,6 procent. Det minsta segmentet, Sam's Club, ligger på 3,5 procent.
Kort sagt har jag inte hittat något att klaga på i rapporten och det är rätt ovanligt. Läsarna får gärna hjälpa mig här.

7 kommentarer:

  1. Håller med dig om rapporten.Förhoppningsvis blir det inte så stora konsekvenser av mutskandalen i Mexico.
    Jag har letat runt bland dina tidigare inlägg utan att hitta något om din syn på valutarisker och hur du behandlar dem i analyserna? Vad jag sett har du ju använt lokal valuta för intjäningsförmågan. Finns det något gammalt inlägg som du vill tipsa om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du slog nog huvudet på spiken där, det svaga var det som _inte_ nämndes i rapporten.

      Radera
  2. Fråga: efter de senaste veckornas tråkiga börsutveckling, har du identifierat någon aktie som sjunkit mer än "förtjänat" och blivit (mer) köpvärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Maersk och Apple ser väldigt billiga ut, men bästa tipset är alltid att se vad jag köper det är då de riktiga besluten fattas ;-)

      Radera
  3. Halloj Luppen! Har försökt läsa på en del om Wal-mart på sistone inför en eventuell investering och hittade en mycket kritisk person (han har även en hel del negativt att säga om Google och Microsoft..). Mer fokuserat på strategi/tillväxt än på pris kontra värde, samt lite onyanserat (han skriver för Forbes och måste väl ha en viss ton för att locka läsare) men ändå intressant läsning. http://www.thephoenixprinciple.com/blog/2012/04/walmarts-the-titanic-and-mexican-bribery-is-its-iceberg-jump-ship.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ingen nådig sågning. Jag har inte tillräcklig koll på de händelser för att bemöta påståendena. Däremot är hans slutsatser en aning drastiska och förmodligen lite riggade för att göra hans tjänster som managementkonsult mer attraktiva (han vet säkert vilken dagens vinnande retailstrategi är).

      Tack för länken, en del av skandalerna är rejält osmakliga.

      Radera
    2. Jag tycker att hans påståenden är svagt underbyggda av bolagets räkenskaper, även om han pekar på en nergång 2009. Jag tror inte jag skulle handla på en Walmart om det fanns en i Lund, å andra sidan handlar jag inte särskilt ofta på HM heller. Men uppenbarligen finns det ruskigt många som gör det, och faktiskt fortsätter göra det.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.