tisdag 15 maj 2012

Avanza idag, igår, imorgon?

De senaste åren har jag läst många blogginlägg, artiklar och proffsanalyser av Avanza, och för all del även skrivit en egen analys. Det är väldigt lärorikt att läsa dessa artiklar och lägga ut dem på en tidslinje. För att sammanfatta läget kan man säga att för ett år sedan, när bolaget enligt alla kvantitativa mått var högre värderat än bolaget är idag, var alla övertygade om bolagets förträfflighet, inte bara just nu, utan även hur stora möjligheter som låg framåt i tiden. Idag, när bolaget är lägre värderat, ser man alltfler artiklar av typen att trenden är bruten, bankerna har vaknat och börjar konkurrera etc. och folk är helt enkelt skeptiska till att köpa aktien till dagens lägre pris.

Detta är såklart en fråga om orsak och verkan, den ökade skepticismen har lett till ett lägre pris, så det är i sig inget konstigt. Men jag menar att det som kommit i dagen idag inte kan vara någon överraskning:
  • Att storbankerna vässar sitt erbjudande och ger reell konkurrens när Avanza växer måste ses som en affärsmässig naturlag, man kan bara segla under radarn under en viss tid (har jag och andra nämnt)
  • Att courtageintäkter är jobbiga att förlita sig på i fallande marknader, och att börsen som institution är under angrepp, färre nya noteringar, buyouts etc.
  • Att man behövde göra investeringar i sin sajt (påtalade jag i min analys)
Det som kvarstår som kanske kan överraska någon är resultatsvängningar, men det är ändå en del av livet även det. Som jag ser det håller Avanza på att växa till sig och intar en roll vid det stora bordet, och där får man räkna med lite tuffare tag. I min värld är detta ingen överraskning och jag ser aktiens dykning som ett frestande tillfälle att köpa på mig aktier.

16 kommentarer:

  1. Ja, du har ju 103 460:- att köpa för?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Före skatt, ja. Jag har dock använt en del till tidigare inköp och jag brukar sprida återinvesteringarna över tiden. Så det blir inget storköp här och nu.

      Radera
  2. Roligt att vi sitter och tittar på samma aktie just nu.

    Är lite svårt att räkna på avanza i framtiden tycker jag. Men värderingen börjar bli attraktiv och jag tror att fler och fler kommer se över sitt sparande efter den storm mot banker som varit i media på sista tiden. Avanza borde kunna knipa några av dessa kunder.

    Annars tycker jag skanska, ratos och sampo ser intresant ut för den långsikte utdelningssugne.

    / Linus

    SvaraRadera
  3. Som jag tidigare anfört; den som tror och väntar på att mindre affärer skall göras online riskerar att behöva vänta länge. Kortfattat, jag tror att framtiden ligger Avanza i händerna. Med det sagt har jag ALDRIG trott på uthållig tillväxt om 15-20 procent som bolaget säger sig tro på. Jag tror (eller i vart fall så borde) de långsiktiga tillväxtmålen justeras ner till 10-15 procent per år. Men även om målen justeras ner till 10-15 procent per år och att faktiskt EPS-tillväxt hamnar runt 10 procent per år så tycker jag fortfarande att dagens kurs runt P/E 15 på förra årets vinst är klart köpvärt.

    Om man räknar med 10 procent EPS-tillväxt och fem procent CAPEX vid P/E 15 så säger i vart fall min magkänsla köp. Jag är dock långsiktig och jag har full förståelse för om Du inte delar min åsikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som sagt ganska sugen på Avanza till dagens pris, jag håller i stort med.

      Radera
  4. Klokt inlägg, det hela är ju rätt mycket psykologi, och man borde inte heller vara överraskad vid närmare eftertanke.

    Jag behåller hursomhelst mina aktier, och hade jag bara varit helt övertygad om att den höga utdelningen kvarstår hade jag inte tvekat på att öka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är bara min åsikt, men om man trodde på Avanza för ett halvår sedan ska man enligt mig inte tvivla idag. Att 15-20 procent EPS-tillväxt inte håller i denna branchen borde varit känt länge (eller i vart fall så tror jag det). Prisnedgången beror på en dålig Q1:a. Inget fundamentalt har ändrats i bolaget, Avanza gör samma sak som man alltid gjort. För mig luktar det klassiskt köpläge (jag har dock haft fel tidigare).

      Radera
  5. Tele2 är en annan stabil utdelare. Vad tycker du om den aktien?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  6. Är själv sugen på att nu börja öka mitt minimala innehav till en meningsfull insats. Jag tror dock att det kan vara klokt att sprida ut inköpen över en tid det kommande året. Avanza kan bli ännu billigare om det återigen blir hela havet stormar på börsen, samtidigt som bolaget annonserar lägre tillväxtmål och utdelning, samtidigt som storbankerna fortsätter sin offensiv mot spararna.

    På sikt är det dock en väldigt lockande investering nu. Storbankernas offensiv beror ju på att deras funding blivit dyrare samt att nya basel-regler gjort att man inte vill öka sin bolånestock för tillfället. Vi får se hur pass parmanent den offensiven blir, och storbankernas långt högre kostnadsmassa gör att de aldrig kan konkurrera med nätbankerna på pris och få samma lönsamhet.

    Själv lutar jag dock 99% mot att mina nyinvesteringar i maj hamnar i Apple, det är så pass billigt nu att det är svårt att köpa något annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det inte du som "var emot" meningsfulla insatser, samtidigt har du en klart mer koncentrerad portfölj ;-)

      Radera
  7. Är själv kund hos avanza och nöjd. Tycker det finns gigantisk potential för frammtida tillväxt då avanza har en så liten del av marknaden.
    Tänk att folk i allmänhet skulle börja få upp ögonen och intresset för sin frammtid och sparande. Då tror jag många fler skulle innse fördelarna med avanza.

    SvaraRadera
  8. Intressant dykning i aktiekursen. Tänker på Peter Lynch som sa att långsiktigt så ska P/e-talet motsvara (vinst)tillväxten ungefär. Dock kanske Avanza får ha ett visst premium då så mycket av vinsten går vidare till aktieägarna. Sjunker de mer under sommaren så är det möjligt att man går in. Utdelningen är ju inte heller att förakta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt intressant att jämföra Lynchs och Grahams tillväxtvärderingar:

      Graham-P/E < 8,5 + 2t
      Lynch-P/E < t

      Lynch lägger alltså in en rejäl säkerhetsmarginal jämfört med vad Graham gjorde, å andra sidan var Graham förmodligen mycket försiktigare i bedömningen av t...

      Radera
  9. Räknar marknaden med en sänkning i utdelningen? Just nu ligger direktavkastningen på runt 7%, vilket bankkonto ger den avkastningen? Borde ju finnas en viss fjäder nedåt pga direktavkastningen tycker man. Historiskt var den dock uppe i 8.5% 2008 så...kanske lite till... 5 års snittet ligger på 5%.

    SvaraRadera
  10. Givet nuvarande horisont så känns det ganska rimligt att anta att utdelningen som snitt i vart fall inte kommer överstiga 10 kronor kommande 5 åren. Min högst personliga bedömning givetvis och jag har typ aldrig haft rätt tidigare och dessutom är det väldigt mycket oväntade saker som kan hända så klart. Skulle jag ge mig på en _grov_ _gissning_ så skulle jag inte förvänta mig mer än 9 kronor i snitt per år kommande 5 åren.

    SvaraRadera
  11. Jag har själv nyligen noga granskat storbankernas erbjudande vad gäller sparande gentemot vad Avanza har att erbjuda. Slutsatsen var tydlig: storbankerna är avsevärt dyrare och har dessutom avsevärt sämre service och produkter (tex inriktat på nästan enbart egna och dyra produkter, dvs gynna banken snarare än kundens intressen, sådant funkar inte i längden). Ingen tjänar på billigare bolån i utbyte emot sparande hos storbank, om man har ett meningsfullt sparande. Avanza behöver inte oroa sig för konkurrens från storbanker (som lever kvar i oligopolfasoner).

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.