torsdag 5 april 2012

Utdelning Handelsbanken

Idag var det mitt största innehav Handelsbankens tur att komma med utdelningen, 9,75 kronor per A- eller B-aktie. Handelsbanken är historiskt en pålitlig utdelare grundat i en sund verksamhet. Man tar också bättre betalt av riskablare kunder, vilket ibland visar sig i irriterade inlägg på di.se. Mina egna företag har råkat ut för detta, när vi behövt ökad checkkredit, och som aktieägare i SHB tycker jag det är lika sunt som jag som kund har tyckt det varit tråkigt.

Tabellen nedan visar årets utdelningar hittills (svenska kronor före skatt):

DatumAktieAntalUtdelningTotalt
12-04-05Handelsbanken A1 4209,7513 845
12-04-05Handelsbanken B2 0459,7519 939
12-04-04Swedbank A175,3090
12-04-04Swedbank Pref2 8705,3015 211
12-03-15Johnson & Johnson653,88252
12-03-09Microsoft1201,35162
12-01-04Wal-Mart732,51183
Summa49 682

Totala utdelningen förra året landade på 91 tkr, i år blir det förmodligen kring 105 tkr.

14 kommentarer:

  1. Härligt Lundaluppen att du är på väg mot att spränga 6-siffrorsvallen för utdelning. Själv är jag hack i häl. Glad påsk o tack för en av de mest gedigna aktiebloggarna som präglas av logik, tydlighet och sunda resonemang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra, börja blogga själv också :-)

      Radera
  2. För och främst, tack för en läsvärd och intressant blogg.

    Har du någon strategi för återinvestering av utdelningar? Du kanske redan har nämnt det i något tidigare inlägg, men jag kan inte minnas att jag läst om det.

    SvaraRadera
  3. Betalar du drygt 31 000:- i skatt på utdelningarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag har fortfarande ingenting i mina kapitalförsäkringar och ISK. Kapitalförsäkringen gillar jag inte och i ISK:n vill jag helst ha svenska aktier, och sådana har jag inte köpt på ett tag.

      Radera
  4. Det låter som om du är där jag skulle vilja vara. Din utdelning är ungefär vad jag äger i aktier.
    Måste säga att jag är imponerad av dig och din blogg, en stor inspiration.
    Jag sökte lite på bloggen men hittade inget direkt mål, har du något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte satt upp något slutmål för något sådant har jag inte. Om jag ska sätta ett konkret mål så är det att överträffa SIXRX över lite längre perioder, per femårsperiod kan vara en bra målsättning.

      Rent privatekonomiskt skulle det vara trevligt att kunna försörja sig på utdelningar, men det är en bit bort. Jag och familjen förbrukar tyvärr klart mer än 100 tkr/år.

      Radera
  5. Tack för en läsvärd och intressant blog.

    Har du någon strategi för återinvestering av utdelningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återinvesterar dem omgående - i de mest köpvärda aktierna. Vissa utdelningar återinvesteras inte direkt, men då beror det huvudsakligen på skatteskäl eller att min privata buffert behöver påfyllning.

      Radera
  6. Hej
    Varför vill du helst ha svenska aktier i en ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill inte ligga ute med utländsk skatt på utdelningarna. Det lär funka smidigt, men jag är för skeptisk för att börja.

      Radera
  7. Tack för en intressant och läsvärd blogg.

    Har du något strategi för återinvestering av utdelningar?

    SvaraRadera
  8. Men du som är lite äldre än en annan, är det inte lockande att bara använda utdelningen/en del av den till minskad arbetstid/semestrar eller så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ha en riktigt stor inverkan på privatlivet innan jag "konsumerar" utdelningen, annars är jag inte beredd att ge upp ränta-på-ränta-effekten. Innan jag kan styra helt över min egen tid känner jag mig inte klar med byggandet.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.