måndag 27 juni 2011

Inköp Handelsbanken

Planen var egentligen att köpa mer Wal-Mart, men senaste tidens nedvärdering av SHB samt den stigande dollarn fick mig att vackla och köpa SHB istället, trots att det redan är portföljens största bolag. Dagens inköp blev 55 stycken B-aktier till priset 184,90 kronor per styck.

BolagAntalPortföljandel
Handelsbanken

29 %
Handelsbanken A
1 420

Handelsbanken B
1 995

Hennes & Mauritz
2 608
26 %
Swedbank

13 %
Swedbank Pref
2 870

Swedbank A
17
Industrivärden C
2 005
9 %
Investor A
1 410
9 %
AP Möller Maersk
2
5 %
Lundbergföretagen
408
4 %
Sampo A
350
3 %
Johnson & Johnson
65
1 %
Wal-Mart Stores
44
1 %

Marknadsvärdet är knappa 2,2 miljoner kronor efter senaste tidens nedgång.

13 kommentarer:

  1. Ska man tolka det här köpet som att du tror att botten är nådd efter den senaste tidens nedgångar eller köper du bara regelbundet vid ungefär samma tidpunkt varje månad oavsett om det ser oroligt ut på marknaden eller inte?

    SvaraRadera
  2. Jag köper regelbundet, men bara om det finns något prisvärt. Om det är oroligt så brukar det finnas köplägen, jag gillar oroligt :-)

    SvaraRadera
  3. Du ser inga problem med att ligga så tungt viktad mot banker, med Sampo och Investor blir det väl nästan 50% av värdet. Spricker exempelvis bostadsbubblan kan man kanske gissa att det kommer en ny bankkris i Sverige. Hur tänker du när det gäller att sprida riskerna? Obs: Detta är ingen kritik, utan jag är nybörjare och bara intresserad av hur ni mer erfarna investerare tänker.
    /Kalle

    SvaraRadera
  4. Det finns tro på att det kommer kreditförluster hänförliga till bostäder som är större än dagens (som är väldigt små). Med respekt för att inlagan är två år gammal är den nog fortfarande aktuell.

    "Riksbankens bedömning i den senaste stabilitetsrapporten är att kreditförlusterna i huvudscenariot uppgår till drygt två procent av bankernas utlåning 2009 och 2010. I ett stresscenario, med en betydligt sämre realekonomisk utveckling, beräknas de uppgå till 4,3 procent av utlåningen under samma period. Det är stora förluster men ändå betydligt mer begränsade än under 1990-talskrisen. Då uppgick kreditförlusterna 1991-1994 till 13 procent av den genomsnittliga utlåningen under samma period och, som redan nämnts, hänförde sig två tredjedelar av förlusterna till fastighetsrelaterade lån"

    Vilket leder till slutsatsen att:

    "Vår bedömning är att bankerna står inför betydande kreditförluster men att de klarar sina kapitalkrav även när de testas mot ett mycket hårt stresscenario."

    http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=31921

    Även med de hårda siffrorna i det första citatet som talar om 13% är jag inte riktigt säker på att det blev den slutgiltiga kreditförlusten. Mycket återvanns senare och dopade vinsterna i bankerna under ett par år.

    Det jag är oroad för att framförallt Swedbanks äventyr i Baltikum som nu, för att undvika kreditförluster, står som köpare till många exekutiva auktioner där de är panthavare. De ställer stort hopp i den lokala ekonomin... Jag sålde mina Swedbank "för tidigt" men fundamentalt har jag inte ångrat mig än. Framtiden ger facit om jag hade rätt eller fel men i nuläget står jag iaf utanför Swedbank men behåller SHB då de inte har lika många "konstigheter" för sig.

    SvaraRadera
  5. Jag köpte SHB idag och förra torsdag också.
    Enligt din analys jag läste, H&M och SHB tillhör de bästa svenska börsföretag. Jag har också stor post på både! Du skrev i tordags "Är jag en rojalist - eller läser kungafamiljen lundaluppen.se?" Mitt svar är: jag läser ditt inlägg varje gång!
    Jag måste säga tack så mycket för dina fina analyser,jag lär mig mycket!

    chliu

    SvaraRadera
  6. @Kalle: det är klart att det finns en hotbild, annars skulle inte bankerna vara så nerpressade i pris. Jag inbillar mig dock att räntevapnet biter ganska snabbt på konjunkturen nuförtiden och att nästa fastighetskris ändå blir rätt måttlig.

    Med tanke på hur högt fastighetsbolagen värderas måste någon ha fel angående fastighetskrisen, eller skulle den endast drabba privatpersoner?

    @Anonym: jag har "viktat ner" i Swedbank även om jag inte sålt av helt. Jag håller med om att SHB verkar vara ett säkrare alternativ.

    @Chliu: tack, och lycka till!

    SvaraRadera
  7. Gillar SHB men bank i dagsläget känns inte vidare attraktivt. Grekland och eventuella följder är INTE inprisat. Det är inprisat i den meningen att alla vet om det, tar höjd för det och att banker är värderade attraktivt men OM det smäller i Grekland etc så kommer kurserna och eventuella resultat likaväl dyka dramatiskt. De banker du äger har kanske inte någon direkt exponering men andra banker de har exponering mot Santander, Deutche bank osv som har exponering mot Grekland och PIIGS.

    Jag skulle i nuläget hellre ha cash än att köpa bank just nu, det kommer lägen framöver där man kan köpa in sig billigare eller med bättre underlag/utsikt mot framtiden imo.

    SvaraRadera
  8. @Kalle kr: Att man kan köpa billigare framöver vet du inte, det är bara spekulation :-) Det kanske man kan göra. Eller så ångrar man sig om ett år att man inte passade på när oron var som störst och bankerna var billiga. Att köpa med bättre underlag/utsikt om framtiden kan man förmodligen göra längre fram men då får man också betala för det (dvs kursen kommer stå högre när oron är borta).

    @Lundaluppen: Jag gillar SHB på alla vis men en liten detalj undrar jag över; Varför äger Pär Boman bara 1500 aktier? Det är ju ingenting för någon som tjänar som han gör. Tror han inte på att banken som han själv är VD i kommer att kunna leverera bra avkastning till sina ägare? De flesta övriga styrelseledamöter verkar ha större tilltro (sett till deras innehav). Är det något du har reflekterat över? :-)

    /Danne

    SvaraRadera
  9. Det är nog ett bra beslut, tidpunkten att köpa banker är i tider av oro.

    SvaraRadera
  10. Lundaluppen, har du nån koll över vilka statspapper SHB har köpt...enligt årsredovisning till ett värde av 50 miljarder?!

    Man har ju minskat denna post rätt kraftigt jämfört med 2009 (105 miljarder)...

    //Alex

    SvaraRadera
  11. Hej! Får tacka för en bra blogg! Jag har följt dig ett tag, men inte kommenterat tidigare (vad jag minns).

    Hursomhelst så kontaktar jag dig nu för att jag kommit igång med en egen sida som handlar om ekonomi: http://dubblingsleken.se. Tänkte höra ifall du ville göra ett länkutbyte och lägga till mig på din blogroll. Du har i varje fall hamnat på min blogroll nu, eftersom din blogg helt enkelt är så jäkla bra. ;)

    Ifall du vill lägga till mitt rss-flöde så är det: http://dubblingsleken.se/feed/rss

    Ha det gött!

    SvaraRadera
  12. @Alex: jag gör ett inlägg om detta

    SvaraRadera
  13. @Danne - Det är riktigt, det vet jag inte. Det är ett antagande. Hur som helst var det dåligt formulerat av mig. Det var relativt menat inte den absoluta kursen. Kursen kanske står högre men underlaget är bättre och då är kursen inte högre justerat mot risk.

    Jag nämnde inget om att man väntar till oron är borta utan menar snarare att man har en klarare bild.

    Hur som helst - greek default är inte inprisat i den mening att om det faktiskt blir deafault och restructure så kommer bankerna att dyka.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.