måndag 16 maj 2011

Omviktning från Swedbank till Handelsbanken

Ovanligt nog har det varit mycket handel i portföljen och idag blev det ännu en justering: 1050 Swedbank Pref såldes för 114,60 kronor per aktie och ersattes med 580 Handelsbanken B för 206 kronor per aktie.

Därmed går Handelsbanken upp och blir mitt största portföljinnehav.

BolagAntalPortföljandel
Handelsbanken

29 %
Handelsbanken A
1 420

Handelsbanken B
1 940

Hennes & Mauritz
2 608
26 %
Swedbank

14 %
Swedbank Pref
2 870

Swedbank A
17
Industrivärden C
2 005
10 %
Investor A
1 410
9 %
AP Möller Maersk
2
5 %
Lundbergföretagen
408
4 %
Sampo A
350
3 %
Johnson & Johnson
65
1 %

11 kommentarer:

  1. Är du inte orolig över att äga så mycket bank i dessa oroliga tider?

    SvaraRadera
  2. En man som fruktar intet! I alla fall på bostadsbubblefronten. :) Får man fråga hur skuldsidan på din balansräkning ser ut? Stora bostadslån, eller amorterat ned eller bort dem?

    SvaraRadera
  3. @Arvid: Min bostad är belånad till ca 12 %, jag har noll lån på portföljen och hyggligt med likvida medel. Så jättemodig är jag kanske inte ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag antar att du räknar med bättre marginaler för bankerna framöver och att eventuellt sjunkande bostadspriser inte kommer generera alltför stora kreditförluster hos bankerna. En väldigt stor andel bank blir det iallafall med SHB, Swedbank, Industrivärden (och till viss del Lundbergs), Investor samt Sampo.
    Själv har jag bara en hel del Sampo och Investor det räcker med bank för mig. Vi får hoppas att du gör rätt angående bankerna, då kan det säkert bli några års fina utdelningar framöver.

    SvaraRadera
  5. @Johan T: framförallt tycker jag att bankerna ger hygglig avkastning redan idag. I SHBs fall är man dessutom överkapitaliserade utan att ha berättat hur man tänker avhjälpa det, jag är rätt säker på att lösningen på det problemet kommer att göra mig glad...

    SvaraRadera
  6. Själv är jag också VÄLDIGT bank-aversiv, men jag har antagligen för lite förståelse för deras verksamhet. Försöker sätta mig in i dem, men ju mer man läser på ju mer fundersam blir man. :) Men å andra sidan; det är mycket här i livet man inte funderat färdigt på och tur är väl det. :)

    SvaraRadera
  7. Något jag ofta funderar på när jag tittar igenom dina innehav är hur du ser på de som överlappar; t.ex. Industrivärden, Handelsbanken och Lundbergföretagen. Förmodligen är det medvetet men det skulle ändå vara intressant med några rader kring detta om du inte har tagit upp det tidigare.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker du har valt grymt bra bolag men tycker även jag att du har lite väl mycket bank eller?

    SvaraRadera
  9. @David: de överlappande innehaven innebär i praktiken att portföljen är ännu mer koncentrerad än den verkar. Att det blivit investmentbolag som Industrivärden och Lundbergs beror såklart på att jag gillar innehaven...

    SvaraRadera
  10. Bra blogg. Har inte fattat riktigt om omsättningen i B aktien är så pass låg att det eventuellt kan bli problem att sälja den om man skulle vilja, tankar kring det?

    SvaraRadera
  11. @Anonym: spreaden är större och det kan påverka priset att sälja några tusen aktier, så om man är kortsiktig är det helt klart en parameter att tänka på.

    Jag tänker mig att ha de här aktierna länge.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.