onsdag 25 maj 2011

Inköp Wal-Mart Stores

Analysen av Wal-Mart gjorde mig sugen på att köpa in mig. Bolaget har vissa problem på hemmaplan som jag naturligtvis hoppas är övergående, annars ser man väldigt starka och offensiva ut. Portföljen utökades med 44 aktier till priset 54,48 dollar per styck. Dollarn kostade 6,37 kronor.

Så här ser portföljen ut, återigen lite fler bolag i portföljen. Egentligen hade jag tänkt köpa mer Johnson & Johnson, men prisuppgången gjorde att det blev en annan amerikansk gigant:

BolagAntalPortföljandel
Handelsbanken

29 %
Handelsbanken A
1 420

Handelsbanken B
1 940

Hennes & Mauritz
2 608
26 %
Swedbank

14 %
Swedbank Pref
2 870

Swedbank A
17
Industrivärden C
2 005
9 %
Investor A
1 410
9 %
AP Möller Maersk
2
5 %
Lundbergföretagen
408
4 %
Sampo A
350
3 %
Johnson & Johnson
65
1 %
Wal-Mart Stores
44
1 %

Marknadsvärdet är knappa 2,4 miljoner kronor.

12 kommentarer:

  1. Hej,

    Först och främst tack för en intressant blogg, alltid läsvärd.

    Jag har precis som dig en del utländska innehav och har funderat lite när det gäller valutaväxlingen som sker vid utdelningar. Det vore intressant om man kunde få alla utdelningar i lokala valutan istället och själv välja om (och när) man vill växla över till annan valuta. Vissa gånger kanske man istället väljer att återinvestera i lokala valutan. Vad har du för tankar kring det här? Enligt Avanza finns det ingen möjlighet att göra det i dagsläget men det är tydligen något de jobbar på. Vet du om denna möjligheten finns hos andra nätmäklare?

    SvaraRadera
  2. Kul med nya bolag i portföljen! Walmart är helt klart intressant, men jag har aldrig varit inne i en Walmart och skulle inte våga mig på ett köp utan att få en känsla för hur det fungerar praktiken. Du kanske missat denna klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=pKv6RcXa2UI

    @Daniel: jag tar mig friheten att svara att på åtminstone Nordnet får man utdelningen från utländska aktier insatt i lokal valuta. Vet inte hur Avanza funkar, men på Nordnet har man ett valutakonto för varje valuta man vill handla aktier i och kan växla fritt mellan SEK och de lokala valutorna.

    SvaraRadera
  3. Imponerande portfölj må jag säga, och jag tror jag talar för många andra när jag säger att du (och din portfölj) är en förebild och en källa till motivation.

    Vet du ungefär hur mycket av portföljen som kommer från sparande, och hur mycket som skapats av värdetillväxt?

    Och får man fråga när du började med aktier, och har investerandet alltid vara lika strukturerat?

    SvaraRadera
  4. @Daniel 2: Jag har nettoköpt aktier för ca 2 mkr, varav ca 250 tkr är återinvesterade utdelningar. Av detta är ungefär 1,5 mkr resultatet av mitt företagande, som föll ut innan finanskraschen. Därmed har många av mina äldre bolag rätt höga anskaffningsvärden.

    När det gäller investeringsdisciplinen har den gått från urusel i början av seklet till hygglig i samband med finanskraschen till någorlunda vettig idag (om jag får säga det själv).

    Att starta en blogg har tvingat mig att förklara mina investeringar för andra och för mig själv och det har varit en bra övning vilket bättrat på strukturen och disciplinen.

    SvaraRadera
  5. @Daniel 2: att bara 250 tkr av portföljen kommer från sparande beror inte på att jag inte sparar, utan på att jag amorterat riktigt hårt på hus och CSN.

    Idag går merparten av sparandet in i portföljen eftersom lånesituationen är under kontroll.

    SvaraRadera
  6. Har funderat på WalMart, men vill helst se kursen runt 50 först.

    Jag har också köpt amerikanskt idag, National Presto (NPK) strax under 102. Bra balansräkning, bra utdelning, hyfsat lågt värderat.

    SvaraRadera
  7. Håller med om att portföljen är imponerande. Gillar dina klarsynta och välstrukturerade analyser. Jag börjar bli intresserad (igen) av norska möbeltillverkaren Ekornes. Det vore spännande att se vad du kommer fram till i en analys av bolaget.

    Min snabbsammanfattning:
    Stark balansräkning utan räntebärande skulder, kassa på 10 kr/aktie, netto mellan omsättningstillgångar och totala skulder på 20 kr/aktie. Vid dagens vinst på 10 kr och pris under 130 kr så framstår det som mycket attraktivt. Utdelningen var 9 kr i år och borde kunna hållas på minst 8 kr framöver, dvs direktavkastning på minst 6%. Resultatet växt från 6-7 kr/aktie till omkring 10 kr sedan 2000. Tillväxten har dock avstannat de senaste åren.

    Resultat 2006-2010: http://markets.ft.com/tearsheets/financials.asp?type=is&s=EKO:OSL

    Resultat 2000-2005(s.4): http://www.ekornes.no/sitefiles/601/dokumenter/pdf/investor/aarsrapporter/aarsrapport05.pdf

    SvaraRadera
  8. Hur ser du på din extrema bankexponering? En bra bit över 50% inkl Lundbergs, Inv, Ind, Sampo.

    SvaraRadera
  9. @Anonym: jag anser att det varit låga priser på bankerna i fyra år, självklart med motiv, men ändå en stor portion skräck i kurserna. Min tes är att bankerna kommer att komma tillbaka till en lönsamhet något under vad man hade innan krisen.

    När man är där kommer det även att finnas en överkapitalisering. Jag tror att bankerna kommer att göra ägarna glada de närmaste åren.

    SvaraRadera
  10. Kanske bästa investerar bloggen..
    En sak jag fundera på, ser du nått värde i corporate social responibility eller är du all in for the money? isf vad har du för åsikter om Wall mart i det sammanhanget?

    SvaraRadera
  11. @Anonym: jag är rätt kluven till csr, bolagen bör följa regler och agera så att man tål att sitt agerande hamnar i pressen, men bör överlåta välgörenhet till ägarna, tycker jag.

    SvaraRadera
  12. http://www.svd.se/naringsliv/walmart-in-i-sydafrika_6214439.svd

    Varför är afrikanerna kritiska till Walmarts köp och hur kan det påverka Walmart som företag tror du?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.