fredag 25 februari 2011

Rapportresumé

Som jag nämnde i förra inlägget har alla bolagen i portföljen publicerat sina bokslutskommunikéer och jag tänkte ge en kort resumé kring dem och vad mina spontana tankar varit.

Bokslut av tjusigt snitt
Den kroniska krisbanken Swedbank fortsätter sin återhämtning och kreditåtervinningarna är fortsatt goda. Verksamheten utvecklas väl hyggligt även om man liksom alla storbankerna har lite svårigheter att få igång företagsutlåningen. Jag gissar att Swedbank har några hyggliga år framför sig och att man snart kommer att återfå en lönsamhet och värdering i linje med de andra bankerna. Utdelningen på preferensaktierna var välkommen och generös, 4,80 kr (enligt spelreglerna) jämfört med stamaktiernas 2,10 kr.

Rapporten från Hennes & Mauritz innehöll höga bomullspriser och negativa valutaeffekter. Den har sedan följts av kritiska artiklar i finanspressen. I mina ögon har artiklarna varit motiverade, varför slösar H&M tid på Cheap Monday och liknande? Men om man tittar på misstagens betydelse i det stora hela är de marginella, så artiklarna har mest en aktieprispressande effekt, snarare än att de belyser ett reellt och betydelsefullt problem. Min analys är att H&M är relativt prisvärt just nu, men jag kan ju ha fel.

Handelsbanken fortsätter att tuffa på och samlar kapital i ladorna. Utan att ha gjort någon emission under krisen är man ändå starkt kapitaliserat och fortsätter att dela ut relativt lite av sin vinst, även om 9 kr inte är fy skam. Banken växer sakta men säkert och känns riktigt stabil, jag tycker inte man ska underskatta värdet av en bra företagskultur.

Bolaget som egentligen inte passar min mentalitet, Ratos, har rensat lite i garderoben på sistone och gjort några exits som inte når deras normala klass. Självklart har det även blivit några framgångar, så vinsten var hygglig, bolagen utvecklas ok, och utdelningen var god i vanlig ordning. Om man lyckas upprepa tidigare mönster så tror jag att Ratos har några bra år framför sig med hög transaktionsintensitet.

Industrivärden fortsätter den inslagna vägen med konvertibler och en lite offensivare lånefinansiering, allt för att öka sitt inflytande skulle jag tro. Utdelningen ökade och resultaten har varit goda - man påminner ju lite om ett bullcertifikat med hävstång. Industrivärdens främsta satsning de senaste åren är Volvo, inte direkt ett favoritbolag hos mig, så innehavet är under utvärdering.

Börje Ekholms Investor fortsätter att bygga sin kolossala substansrabatt. Innehaven är relativt väl defensiva (läs icke-cykliska) och kan såklart vara intressanta efter en stark prisuppgång för cykliska bolag. Rabatten är väldigt hög just nu och borde kunna göra Investor till en stark direktavkastare, men det har man inte riktigt utnyttjat ännu.

Det danska superkonglomeratet med den desperat splitbehövande aktien, AP Möller Maersk, gjorde ett bra år 2010 och med Arne Karlsson i styrelsen verkar man även justera sin utdelningspolicy, utdelningen steg från 325 till 1000 danska kronor. Utan att vara någon makroexpert skulle jag gissa att det finns lite mer konjunkturpotential att hämta här.

Lundbergs har haft ett fantastiskt år liksom alla fastighetsförvaltande bolag. Trots höjda räntor har avkastningskraven på fastigheter gått ner när "alla vill in" och värderingarna följaktligen skjutit i höjden. Fredrik har varit aktiv på transaktionssidan också och det har investerats en hel del. Dessutom har belåningen stigit en hel del, lite ovanligt här och hur är det med tajmingen?

Slutligen har mitt minsta innehav, finländska Sampo, avslutat ännu ett starkt år. Försäkringsverksamheten går bra och investeringsverksamheten likaså. Resultatet är fortsatt bra, redan utan orealiserade omvärderingsvinster, och utdelningen höjdes till 1,15 euro.

Generellt sett alltså ett starkt år för bolagen i portföljen. Alla bolagen har gått väl så bra som jag kunnat hoppas på, även om aktierna i vissa fall värderas lite märkligt i mina ögon. Ratos är väl det bolag jag tycker varit närmst en riktig övervärdering när man handlades på drygt 250 kronor, men där har ju skett en nerjustering. Swedbanks aktiekurs ligger väl också lite före bankens återhämtning, men jag bedömer att den kommer att kunna motiveras snart och även då höjas ytterligare.

1 kommentar:

  1. Spännande! Ser fram emot vad du har att säga om Industrivärden.

    Du tittade nyligen på Telefónica och gillade inte vad du såg i balansräkningen, så då tänkte jag att det kanske vore intressant att titta på France Telecom i stället?

    Det är som Telefónica i att det har en stark om än ickeväxande bas i Europa och expanderar i utvecklingsländer, men inte i som det förra bolaget i Latinamerika utan i Afrika och Mellanöstern, och vad det verkar särskilt i gamla kolonier.

    P/e ligger lågt, utdelningen på galna 8 %.

    /Starvid

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.