tisdag 28 december 2010

Inköp Sampo

I vad som förmodligen är årets sista affär köptes 130 Sampo-aktier för ett pris av 20,27 euro per styck idag. Jag tycker fortsatt att Sampo är lågt värderat och är övertygad om att försäkringsbranschen är intressant att äga, åtminstone med så starka varumärken och god historik som Sampo besitter.

Aktuell portfölj är nu:

Aktie
Antal
Andel
AP Möller-Maersk A
2
5 %
Handelsbanken A
1 420
14 %
Hennes & Mauritz
1 764
18 %
Industrivärden C
2 005
11 %
Investor A
1 410
9 %
Lundbergföretagen
204
5 %
Ratos B
1 100
13 %
Sampo A
350
3 %
Swedbank A
17
0 %
Swedbank Pref
5 320
23 %

Marknadsvärdet på ca 2,2 miljoner kronor är fördelat på nio bolag, ganska meningsfulla insatser enligt mitt sätt att se det. Jag skulle gärna öka i Lundbergs och Sampo, men Lundbergs känns inte särskilt attraktivt prissatta just nu.

2 kommentarer:

  1. Ett grovt överslag ger att du har 37 % banker rakt av, och indirekt (Industrivärden, Investor, Lundberg, Sampo) ungefär 6 % till, för en summa på drygt 40 % banker. Hur känner du inför det?

    SvaraRadera
  2. På sikt är Swedbankaktierna till salu, men annars tänker jag inte så mycket på det. Jag tycker inte att priserna är så attraktiva idag, undantaget Sampo, som de varit tidigare.

    Jag tror dock att det är värt att hålla kvar Swedbank ett tag till, tills bankläget "normaliserats".

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.