fredag 14 maj 2010

Inköp Sampo

Jag har under en tid försökt bygga upp min likviditet och därför legat ganska lågt med inköpen. Skatteverket har också försenat mig lite med sina krav.

Idag tyckte jag dock att det var dags att göra ett mindre köp och valet föll på finländska Sampo, som jag tidigare analyserat. Sampo har sedan analysen fallit i pris med nästan 10 %, till hälften motiverat av utdelningen. Under den perioden har man hunnit släppa en hygglig kvartalsrapport som pekar på fortsatt god utveckling.

Köpet stannade vid 55 aktier till kursen €17,92, vilket i mina ögon ger en P/E på ca 9 jämfört med långsiktig intjäningsförmåga. Detta är tyvärr inte vad jag skulle kalla en meningsfull insats, men planen är att öka på innehavet successivt förutsatt att priset ligger kvar på en attraktiv nivå.

I valet av företag vacklade jag först mellan Industrivärden, Handelsbanken, Sampo och amerikanska konsumentföretag, exempelvis Procter & Gamble eller Coca-Cola. Men jag har en känsla av att det är bank- och finanssektorn som jag om fem år kommer att tycka var bästa köpmöjligheten den här krisen, så jag fortsätter på den vägen. Valet mellan Handelsbanken och Sampo avgjordes på både priset och att jag varit sugen på försäkringsbranschen ett tag. Sampo och dess innehav i Nordea värderas lägre än SHB, utan att ge alltför stort avkall på kvaliteten, och jag tycker att det finns spännande möjligheter framöver med en avknoppning av If... och uppvärdering av Nordea. Jag hoppas bara att det går långsamt så jag hinner köpa mer.

Med inköpet ser portföljen ut så här:

Aktie
Antal
Andel
AP Möller-Maersk A
2
7 %
Handelsbanken A
1 420
15 %
Hennes & Mauritz
360
9 %
Industrivärden C
2 005
10 %
Investor A
1 410
10 %
Kungsleden
3 800
9 %
Lundbergföretagen
204
4 %
Ratos B
1 100
13 %
Sampo A
55
1 %
SSAB B
100
1 %
Swedbank A
17
0 %
Swedbank Pref
5 320
22 %

Med Sampo i portföljen har jag intresse i alla fyra svenska storbanker, vilket känns rätt i de orostider vi har och har haft. Marknadsvärdet på portföljen har krupit ner till 1,8 mkr, men den är inte till salu till det priset...

4 kommentarer:

  1. Värdet på portföljen är inte 1,8 miljoner, det är marknadsvärdet som är 1,8 miljoner. Det verkliga värdet är något helt annat... ;)

    /Starvid

    SvaraRadera
  2. Hehe, pinsam miss från en fundamentalist ;-), jag uppdaterar...

    SvaraRadera
  3. Vad är det som lockar med Sampo ifall de knoppar av IF?
    mvh

    SvaraRadera
  4. Alex: jag tror att delarna kommer att värderas högre än summan. Jag tycker (vilket köpet ju bevisar) att summan är värderad lågt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.