söndag 4 april 2010

Kommande analyser

Jag har fått några frågor/önskemål om fler analyser. Jag har en liten lista av bolag jag skulle vilja titta närmare på just nu och tänkte jag kunde visa den och kommentera:
  1. Investor: eget innehav som jag måste verifiera att det fortfarande är värt att äga, eller om man till och med borde öka
  2. Lundbergföretagen: samma läge som Investor, men ett mindre innehav
  3. Sampo: det finska försäkringsbolaget med stridbare ordföranden Björn Wahlroos
  4. Visa: finansiella tjänster och kreditkort (ni har väl inte missat dem?)
  5. Procter & Gamble: amerikansk konsumentproduktjätte
  6. Kraft Foods: amerikansk konsumentproduktjätte
  7. Johnson & Johnson: amerikansk konsumentproduktjätte
  8. Fortum: jag står utanför energisektorn helt, ett tänkbart val
  9. ConocoPhillips: amerikanskt energiföretag
  10. Toyota: jag är helt övertygad om att detta kvalitetsbolag kommer att landa på fötterna, är detta den stora chansen att köpa billigt?
  11. Google: jag gillar egentligen inte IT-produktbolag, branschen är alltför rörlig och fotfästet kan försvinna fort, men Google tycks ju göra allting rätt
  12. Öresund: investmentbolag med nöjda ägare
  13. Avanza Bank: är jag själv kund i, men jag är ganska övertygad om att detta är en aktie som är ständigt högt värderad
  14. Clas Ohlsson: får många lovord av investerare och bloggare
  15. Kinnevik: alla investmentbolag är intressanta
Ett antal av dessa kommer från Zed's Dead:s lista på välskötta bolag, ett antal andra från Berkshire Hathaways lista av noterade innehav. Jag gillar egentligen inte valutaspekulationer men nog känns euron rätt billig nu, därför hamnar de finska bolagen så högt upp. 

Vissa intressanta bolag hamnar utanför listan helt enkelt för att jag inte har verktygen för att investera i dem, Nestlé och Samsung är kanske högst upp i den gruppen.

Har ni ytterligare tips eller önskemål så lämna gärna en kommentar.

1 kommentar:

  1. Utmärkta texter du skriver! :) Här är några bolag jag gärna skulle se att du tittade lite närmare på.

    * Fortum

    * Concordia Maritime

    * Swedish Match

    * Carlsberg

    * Dannemora Mineral

    /Starvid

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.