söndag 25 april 2010

Bloggande och teknik

Jag började blogga för att jag ville skriva ner mina analyser någonstans och gärna få synpunkter på dem. Bloggen är ju inte gammal, men jag tycker redan att jag fått en hel del väldigt kunniga läsare som kommer med bra kommentarer och länkar.

Som investerare bör man ju ha en strategi eller åtminstone en filosofi som är klar och tydlig så att man undviker att ryckas med i känslomässiga argument och rena bubblor. Jag har skrivit lite dokument för mig själv tidigare men kvaliteten har varit usel när det inte funnits någon granskare.

Att blogga för ju med sig en del annat också, man får ju ett nytt förhållande med Google. Blogspot, Analytics, Feedburner och AdSense är ganska intressanta produkter och tjänster att sy ihop till en helhet. Efter två månader känner jag mig trygg att AdSense kommer att inbringa tresiffriga belopp (tjoho!), så nu har jag investerat i en egen domän. (Uppdatering 2013-03-26: tillbaka på lundaluppen.blogspot.se)

Tyvärr är jag inte "master of my domain" ännu (om någon minns det gamla Seinfeld-avsnittet), utan brottas ganska friskt med att få Loopia och Blogger/Blogspot att samsas. DNS är en ny och lite frustrerande bekantskap, trots att jag är ingenjör. Om någon av mina läsare vet exakt hur DNS:ens zonfil ska se ut så lägg gärna upp den i en kommentar.

Om du som läsare får upp några skumma meddelanden när du ska läsa bloggen, som t.ex. att Google inte kan hitta filen, så ha tålamod, jag sitter antagligen och svär rejält någonstans i Lundatrakten...

1 kommentar:

  1. Nu funkade det visst. Jag vill passa på att tacka webbläsarcachen för att den lurade mig att felsöka 4 timmar extra...

    Tur att jag inte försörjer mig som webbutvecklare =)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.